Khamis, 21 Oktober 2010

Fiesta Filem Malaysia Di Estet..

Malam minggu yang lalu, bawa awek tengok cerita hantu...hahaha. Macam best pula lagu Senario ni kan? Padahal takde kena mengena langsung dengan tajuk..

Malam semalam (20/10/2010) aku dapat jemputan dari seorang kawan untuk menonton tayangan gala premier filem Estet. Filem yang sudah hampir dua tahun diperam oleh sutradaranya, Mamat Khalid dan diwar-warkan sebagai filem Malaysia. Jadi dengan niat hati yang suci tanpa memikirkan apa yang perlu dipakai, aku terus ke tempat yang dijanjikan iaitu Centre Atrium @ Curve Damansara dari pejabat dengan pakaian kerja..hahaha

Setibanya aku di The Curve, aku jadi kaget. Apsal macam ada keramaian je? Rupanya malam semalam adalah pembukaan kepada Festival Filem Malaysia ke 23 yang membawa tema "Filem Malaysia Ke Persada Dunia"...Tinggi betul cita-cita tu kan? hahaha. 1Malaysia Boleh! . Jadi buat pertama kalinya aku terasa macam dekat Hollywood. mana taknya, aku dikelilingi pelakon-pelakon tersohor tanahair seperti Sam Saheizy, Bront Palare, Norliana Samsudin (Siti Kelembai) dan juga otai Jalan Ampas..S.Kuswadinata & Aziz Satar. Biasa la kalau dah nama majlis perasmian kat 1Malaysia ni mesti ada persembahan kebudayaan dan nyanyi-nyanyi. Aku cuma tumpukan perhatian bila penyanyi favorite aku, Dayang Nurfaizah naik ke pentas sambil menyanyikan lagi "Malam Bulan Dipagar Bintang", satu "cover" yang pada aku cukup cantik dari lagu asal dendangan allahyarham P. Ramlee. Terasa rugi pula tak berkesempatan layan show Dayang ni masa kat Planet Hollywood dulu-dulu..

Tepat jam 9.30pm, seperti yang tertera di jadual aturcara tibalah masa untuk tayangan gala premier ni. Baru aku tau selain Estet, 2 Alam juga ditayangkan khas sempena perasmian FFM kali ni. Tapi 2 Alam tak mau cerita la..hahaha

Buku Untuk Filem: Estet

Secara jujurnya aku dah pun membaca Buku Untuk Filem: Estet yang dikeluarkan oleh Matahari Books milik Amir Muhammad dan ditulis oleh Ajami Hashim. Walaupun telah diberitahu bahawa skrip didalam buku tu adalah draf pertama untuk Estet, tapi serba sedikit aku dah boleh membayangkan apa yang berlaku di sepanjang filem tersebut. Untuk filem Estet ni, kepada sesiapa yang biasa dengan karya-karya arahan Mamat Khalid, aku rasa kalian takkan ada masalah untuk menerima arahan beliau kali ini. Tapi kepada yang tak biasa ataupun tak gemar dengan lawak cara Mamat Khalid, mungkin akan berasa "terganggu" di sepanjang cerita.

Mamat Khalid yang aku kenali semenjak telefilem pukul 2 petang, Md. Nor Khushairi & The Velvet Boys sehinggalah ke Rock dan Zombie Kampung Pisang seorang pengarah yang pada aku lain dari yang lain. Cara penceritaan beliau yang suka cara macam orang biasa-biasa bercerita merupakan kekuatan beliau pada aku. Cuma kadang-kadang lawak beliau lebih-lebih lagi dalam Estet ni nampak macam "terlalu mencuba" untuk buat orang gelak. Tapi boleh difahami kerana awal-awal lagi beliau menekankan yang untuk Estet, beliau cuba menerapkan cara "Kollywood" didalam arahan beliau dan seperti yang kita maklum, filem-filem tamil yang selalu kita tonton (kalau korang tonton la..) memang gunakan pendekatan sebegini la kan.

Geetha sang heroin...

Premis filem ini bergerak atas plot sukan sebenarnya. Menceritakan tentang sebuah perlawanan bolasepak yang akan berlangsung antara estet cinta manis bertemu dengan estet red cobra. Plot cerita bergerak atas platform persiapan menghadapi perlawanan bolasepak ini ditambah dengan sub-plot cinta sikit, muhibbah sikit, satira sikit dan juga sesi "tribute" (penghargaan) kepada beberapa tokoh perfileman di sepanjang filem (sila cari gambar Hassan Mutalib dan nama U-Wei Shaari kalau korang tonton filem ni). Intro lagu pembukaan yang menggunakan dwi-bahasa (melayu dan tamil) adalah tarikan utama kot untuk filem ini (kena pulak Awie yang nyanyi part tamil tu..keh keh keh).

Filem ini didedikasikan untuk 2 nama besar dunia hiburan tanah air seperti yang tertulis di kredit filem. Arwah Rosli Khamis dan Arwah Jalil Ngah. Terbukti yang Mamat Khalid mempunyai hubungan yang agak akrab dengan 2 susuk tersebut walaupun kecenderungan beliau lebih ke arah filem (Loloq pernah berlakon 2-3 telefilem dan filem arahan beliau). Cumanya pada aku, filem ni walaupun terpaksa menunggu hampir 2 tahun sebelum Mamat Khalid bersedia untuk melepaskan kepada umum, masih ada beberapa kekurangan yang aku rasa boleh diperbaiki lagi.

scene video klip "ayuh kawan"

Skrip pada aku masih ada acuan "DBP" lagi. Bukan aku ada masalah dengan DBP tapi untuk lebih dekat dengan masyarakat, sepatutnya gunakan bahasa percakapan seharian. Dialog-dialog antara Farid (hero), Sasi (co-hero) dan juga Geetha(heroin) terasa macam terlalu skema pulak. CGI pun aku rasa masih boleh diperbaiki lagi. Tapi aku paham oleh kerana Mamat Khalid menggunakan modal sendiri untuk membikin filem ni, kekangan bajet adalah masalah besar yang terpaksa beliau hadapi. Lakonan Sofi Jikan pada aku macam biasa, best. Dia ni kalau dapat la watak yang besar, confirm boleh jadi next Salleh Kamil aku rasa. Penampilan istimewa David Arumugam (Alleycats) pula aku rasa memang kena. Dengan karekter beliau yang suka mengomel, banyak sindiran dalam dialog-dialog bersahaja beliau.

Aku tak nak cerita penuh. Korang kena tengok dekat pawagam kalau nak tau jalan cerita penuh. Cuma pada aku, tak rugi la korang menonton Estet ni. Disamping untuk menzahirkan sokongan korang kepada sutradaranya, sekurang-kurangnya korang akan dapat belajar satu benda yang sekarang ni terhegeh-hegeh cuba diterapkan oleh orang politik kita padahal tanpa kita sedari benda tu dah ada dari kita kecil lagi. Benda yang aku maksudkan ialah perpaduan.



p/s: Ok. Aku ada deal dengan brader ni. Kalau korang berminat nak beli dvd Mat Som (uncut version), sila emel/sms/call aku untuk tempahan. Nanti aku akan call beliau untuk amik dvd tersebut. Sapa lambat kena tinggal! hahahaha

5 ulasan:

Silverian berkata...

Rasanya Awie pun terlibat sama dalam filem nie......

deaf-angel berkata...

great report zan

Portdy berkata...

terasa kehilangan LOloq

Mimie.Candy Cane berkata...

agree with portdy...

salam ziarah...nice blog..love the info :)

Kaboi Tanduk berkata...

heroin dia macam Kajol la plak..pheewit!

BARBARIK PENTAS KERAS – PENUTUP MELAZATKAN UNTUK TAHUN 2022

Ura-ura untuk mengadakan konsert ini sudahpun sampai ke telinga aku sejak sebelum PM DS Ismail Sabri umumkan negara memasuki fasa pra-pand...