Setelah melalui kepenatan konsert DT (Darul Takzim?) di stadium Larkin dan tugas-tugas duniawi akhirnya baru datang mood nak update blog balik. Nampaknya penulisan entry lepas mendapat pandangan yang kurang menarik ye? hahaha. Baru berjinak-jinak nak tulis macam awek-awek. Nampaknya terpaksa menjadi abang besar semula..hahaha

Nak tulis pasal konsert DT itu hari rasanya Deaf dan Berteromber dah ulas dalam blog dorang. Lagipun dorang punya ulasan aku rasa lebih tepat pasal dorang tumpu 100% tengok konsert dan duduk berhampiran dengan pentas sedangkan aku banyak mundar-mandir di belakang (booth sayap-sayap wings) sambil bersosial dengan member-member yang jaga booth..hehehe. Cuma aku pelik masih ada lagi manusia yang susah nak guna otak kalau nak buat keputusan. Apa kejadahnya tak boleh gunakan "Double Trouble" sampai terpaksa diganti dengan "DT"? Apa yang ada dalam kepala otak mereka yang memegang kuasa ni? hmm..

Aku terpanggil nak review satu album yang aku baru beli 2 minggu lepas (balik dari konsert DT) setelah terbaca review dalam satu paper melayu ni. Dan aku rasa pembelian cd ni antara pembelian yang berbaloi-baloi pada aku.

Bila kali terakhir korang rasa seronok dan tersenyum sendiri lepas dengar sesebuah cd / kaset untuk kali pertama? Aku tak malu nak mengaku yang aku memang tersenyum sendiri sambil menerawang kembali zaman-zaman kecik dulu. CD yang aku maksudkan ialah Art Fazil - Syair Melayu.


CD ni adalah rilisan terbaru dari Art Fazil. Pada yang kurang kenal beliau ialah seorang penyanyi lagu-lagu "folk" dari Singapura yang sekarang menjadikan London sebagai rumah kedua. Beliau juga adalah bekas anggota kumpulan "Rausyanfikir" yang juga memperjuangkan irama "folk" satu ketika dulu yang top dengan lagu "fikir-fikir" dan "satu suara".


Album beliau ni walaupun bertajuk syair melayu tetapi tidaklah sepenuhnya menggambarkan syair dalam rupa bentuk sebenar. Album ini mengandungi lagu-lagu rakyat yang dinyanyikan semula dan diberi nafas tersendiri oleh Art Fazil. Dari lagu Bangau Oh Bangau sampailah ke Rasa Sayang album ni memang menjentik nostalgia yang tersendiri kepada aku. Satu pertanyaan: Bila kali terakhir korang boleh tengok / dengar kanak-kanak main kejar-kejar atau main enjit semut? Kali terakhir aku rasanya masa aku sekolah rendah kot. Budak-budak sekarang? Aku rasa dorang lagi kenal lagu Mawi dan boleh sing-a-long sekali dari lagu Air Pasang pagi.

Objektif pengeluaran album ni seperti kata Art fazil dalam temubual dengan wartawan adalah untuk memastikan lagu-lagu rakyat ini tidak berkubur disamping membolehkan kanak-kanak zaman sekarang menyanyikan lagu yang sesuai utuk mereka. Tak la nanti kita tengok budak-budak ni asyik nak nyanyi lagu-lagu Misha Omar atau Dia Fadilla padahal baru masuk darjah 2. Memang 100% aku bersetuju dengan beliau.

Susunan lagu dalam album ni banyak menggunakan peralatan muzik tradisional seperti Bedok, Gendang Sunda, Djembe, Rebana, Kompang, Marakas dan sebagainya (kalau tak kenal sila google sendiri ya?). Tak silap aku satu ketika dulu penyanyi Malaysia Zainal Abidin (ex-headwind) pernah juga merakamkan lagu kanak-kanak ni. Tapi aku tak tertangkap dengan irama yang beliau cuba bawakkan kerana muzik semua dimodernkan. Dah tak rasa aura tradisional lagi. Tapi Art Fazil pada aku berjaya mengembalikan mood tradisional kedalam lagu ni dengan cara yang tersendiri. Dah la suara dia pun macam "kena" dengan semua lagu..

Komen kawan aku, Zul Gambus (ahli Dewangga Sakti) Art Fazil berjaya membawa mood tradisional kedalam lagu-lagu beliau ialah kerana beliau pernah merasai kehilangan budaya melayu itu sendiri (masih ingat tragedi Istana Kampung Gelam?) dan beliau terpaksa berjuang untuk memartabatkan budaya melayu beliau dan berjaya! Tersentak juga la aku dengan komen kawan aku ni dan terpikir takkan la artis Malaysia terpaksa mengalami seperti apa yang Art Fazil rasa baru mereka semua terhegeh-hegeh nak angkat balik budaya dan irama tradisional? Memang kita ada Pak Ngah dan barisan anak didik beliau seperti Siti Nurhaliza dan err...siapa lagi ek? tapi aku tak rasa ianya mencukupi. Masih banyak irama melayu yang belum digali dan ditonjolkan lagi. Mungkin ada antara kita yang tak tau apa beza nazam dan berendoi. Apa beza inang dan zapin dan apa pula irama masri dan ghazal. Shah Rukh Khan berlakon kat Melaka dapat Dato' tapi allahyarham Fadzil Ahmad yang memperjuangkan irama ghazal sampai beliau meninggal dunia dapat a.m.n je?


Aku cadangkan korang carik album ni dan dengar sendiri. Mungkin korang akan dapat rasa perasaan apa yang aku rasa (tapi kalau tak dapat aku tak boleh nak kata apa). Dengan packaging yang pada aku menarik (inlay yang dibuat booklet dan dilekat pada casing) serta kata pengantar dari seorang Profesor Budaya Universiti Nanyang, Singapura sudah cukup membuktikan betapa istimewanya album ini. Cuma muka depan yang pada aku macam kulit vcd karaoke artis melayu je yang agak sikit spoil la. Apa-apa pun, korang cuba beli dan try dengar lagu-lagu dalam ni sambil korang bernostalgia zaman korang main enjit-enjit semut bawah pokok rambutan atuk nenek korang dengan sepupu-sepupu dulu.

Track list:

1. Kampung Pasir Berdengung (intro)

2. Bangau Oh Bangau

3. Air Pasang Pagi

4. Ikan Kekek

5. Lagu Tiga Kupang

6.Syair Hang Nadim (lagu baru)

7. Nenek Si Bongkok Tiga

8. Geylang Si Paku Geylang

9. Lompat Si Katak Lompat

10. Injit Injit Semut

11. Rasa Sayang