Jumaat, 24 Julai 2009

Musuh awam nombor 1..


Malam semalam (23 Julai) aku bersama MK telah berjaya membuang masa kami dengan menonton filem terbaru Johnny Depp, Public Enemies. Ini untuk pertama kalinya aku tengok wayang cerita yang berunsur gangster/mafia pasal dalam filem ni ada Johnny Depp & Christian Bale, dua figura yang amat bertentangan watak yang membuatkan aku memang nak tengok lakonan mereka. Filem ini diangkat dari novel non-fiksyen Bryan Burrough tentang kisah sebenar ejen FBI Melvin Purvis bertajuk "Public Enemies: America's Greatest Crime Wave and the Birth of the FBI, 1933–34"



Diarahkan oleh Michael Mann dan turut dibintangi oleh Marion Cotillard, Channing Tatum, Billy Crudup dan lain-lain, cerita dimulakan dengan adegan perkenalan dengan watak-watak yang akan mendominasi hampir 80% daripada cerita ini. Adegan John Delinger (Johnny Depp) masuk ke penjara untuk menyelamatkan kawan-kawan dengan penyamaran yang cukup sempurna membuatkan hati aku berkata"memang ini gaya Johnny Depp". Sentiasa cool walaupun watak yang diberikan adalah huru-hara (Pirates Of The Caribean).



Aku tak nak mengulas panjang pasal filem takut mendatangkan spoiler kepada yang berminat nak menonton. Tapi satu yang aku puji berkenaan filem ini, secara tidak langsung telah menceritakan tentang sejarah penubuhan FBI kerana ketika zaman John Delinger ni (1930-an), undang-undang jenayah di USA terhad kepada negeri-negeri. Ini bermakna sekiranya sesuatu jenayah dilakukan di negeri yang menjatuhkan hukuman mati, penjenayah boleh melarikan diri ke negeri yang tidak menjatuhkan hukuman mati kepada pesalah dan boleh hidup dengan aman hingga anak cucu. Akan tetapi kerana John Delinger lah maka akhirnya undang-undang jenayah di USa diseragamkan antara negeri dan Biro Siasatan Persekutuan (FBI) akhirnya diluluskan penubuhan.


Di tangan Johnny Depp, watak penjenayah akan secara automatik menjadi "hero" untuk filem tersebut. Ini seakan mengulangi filem "Blow" lakonan beliau bersama Penelope Cruz juga tentang kisah sebenar raja dadah Amerika, George Jung. Memang karisma Johny Depp terserlah untuk melakonkan watak-watak "sebenar" walaupun watak tersebut dilabel "musuh awam no. 1".


Hampir 2 1/2 jam di pawagam, apa yang dapat aku rumuskan (MK punya rumusan biar dia tulis sendiri..hahah) filem ini berbaloi untuk ditonton. Memang tak rugi bayar RM 9 untuk menonton filem ni dan siap aku cakap kat MK lagi "macam ni mau kena carik dvd ni..hahaha". Jadi kalau korang ada masa dan duit lebih, pergilah menonton filem ni. Memang tak rugi beb..


p/s: Aku suka "gun-fight scene" dalam filem ni. Dengan senapang ala-ala mafia tu kan, memang real.

p/s: Tekaan aku betul. Masa scene John cuba nak ngorat awek (Billie) dalam cerita ni, ada watak penyanyi kabaret dan aku telah meneka Diana Krall kat MK. Check kat sini.

p/s: MK suka lagu yang John nyanyikan dalam kereta yang dijadikan lagu end kredit.
*sumber rujukan: wikipedia, rottentomatoes

9 ulasan:

berteromber berkata...

thanks review bro..
gua memang peminat Johny Depp sejak zaman 21 Jump Street lagi..

gangster yang sentiasa nampak cool..tu la Johny Depp.

x sabar nak tunggu versi R5 maupun screener untuk di download...huhu..

eddie dewanaga berkata...

senjata utama mafia ketika itu ialah Tommy Gun. zaman kemelesetan eko di US. Dilinger dan Lucky Luciano adalah mafia2 yg terkemuka disamping Al Capone.

jawabnya... DVD Holiday Plaza punya pressing laa...

Portdy berkata...

tak mau high expectation sangat,

tapi kalau semua review kata bagus , goyang juga....huhuhu...

deaf-angel berkata...

ngan untouchables sapa best ek?

hehe.

tapi ok la, nanti aku carik dvd dia huhu

zan berkata...

Deaf..

Untouchables mungkin susah kalau nak banding ngan PE ni..

PE ni pada aku lebih sesuai kalau nak banding ngan Donnie Brasco or Godfather part 2.

Aku suka PE ni pasal seolah-olah filem ni dibikin ketika zaman tu. Plus Johnny Depp kan? Nak argue ape lagi? hehehe

Tapi Marlon Brando is still pegang ranking Mafia no. 1..hehehe. Cheng E Kin? hmm...pun boleh kot versi Asia.

broken_nigina berkata...

yang pasti,johny depp memang hensem.

deaf-angel berkata...

wah, kalo disebut satu ayat ngan godfather 2 mesti best, ok nanti aku carik dvd dia

Tanpa Nama berkata...

http://semutsewel.blogspot.com
follow blog semut mk tu saper?-semut-

matakucing berkata...

zan ko suka matanya kan..mata billie

BARBARIK PENTAS KERAS – PENUTUP MELAZATKAN UNTUK TAHUN 2022

Ura-ura untuk mengadakan konsert ini sudahpun sampai ke telinga aku sejak sebelum PM DS Ismail Sabri umumkan negara memasuki fasa pra-pand...