Isnin, 28 Jun 2010

Gila-Gila Remaja: Remaja Gila Kembali!

Kehangatan Piala Dunia sudah masuk pusingan kedua. Rata-rata blog yang aku singgah kebanyakkannya semua update pasal bola. Tapi aku malas nak update apa-apa pasal Piala Dunia ni. Kalau nak baca cerita pasal Piala Dunia, rasanya boleh buka blog lain kan? Dah la salah satu dari team feveret aku dah terkeluar..(London Calling..huhuhu)

Siapa antara korang yang masih ingat dengan filem Gila-Gila Remaja ni? Aku rasa semua golongan yang lahir sekitar 1970 - 1980 dan mungkin 1990 mesti pernah menonton filem tersebut. Tak kisah la samada menonton di wayang, di kaca tv mahupun melalui vcd atau dvd. Semua golongan aku rasa tak terkecuali..dari mat motor sampai ke brader-brader Assalamualaikum..kan?

Sabtu yang lepas (26/06/2010) Finas sekali lagi menganjurkan Festival Merakyatkan Filem yang bertempat di Panggung Colleseum, Jalan Tunku Abdul Rahman (Jalan TAR). Ini kali ke 2.5 aku menghadirkan diri untuk menonton filem yang diputarkan kembali di panggung nostalgia ini. Kali pertama ialah filem Kembara Seniman Jalanan (setengah pasal aku sampai time filem dah habis dan sesi bergambar bersama artis sedang berlangsung) dan juga Mat Som pada Mac yang lepas. Eh, lupa nak kasi tau yang festival ni berlangsung pada sabtu terakhir setiap bulan dan ianya percuma.

Apa ada pada festival ini? Aku rasa tujuan Finas ialah untuk cuba membudayakan dan seterusnya menggalakkan masyarakat untuk menonton dan menghargai filem tempatan (aku agak la) tapi masyarakat aku rasa sudah terlalu cerdik untuk disogok dengan filem-filem yang skeptikal dan "bodoh" (tapi aku pelik kenapa filem yang dikategorikan sebagai "komedi bodoh" masih mampu mencapai tahap kutipan pecah panggung.)

Aturcara dimulakan dengan "gimik" Finas dimana sekumpulan mat motor (Naza GTR 150S) tiba di depan Colleseum. Setelah mereka parkir motor di atas siar kaki Colleseum, barulah terbongkar yang konvoi tersebut diketuai oleh Faizal Hussein aka Asroy, Faizal Chaal Ahmad aka Kuzi dan Ravi (tak sempat nak tanya nama betul dia). Memang agak nostalgia la tengok dorang datang naik motor. Siap pakai full-face lagi tu..hehehe

Tayangan filem dimulakan tepat jam 12..00 tengahari. Berdasarkan dari intro filem aku rasa ianya ditayang menggunakan DVD pasal ada nama Dragon Jester dipermulaan cerita. Hampir 2 jam 15 minit jugak la tayangan filem ni. Tanpa ada potongan (part gang rape Gagak Hitam semestinya ada) dan juga lagu berhantu nyanyian Kazar & Siti Fairuz "Bunga Cinta" tanpa potongan..apa lagi nak?

Apa yang dapat aku perhatikan dari filem ini, pelakon-pelakonnya dapat kita rasa yang mereka semua memang "berlakon" dalam filem ni. Dengan mimik muka yang bersungguh-sungguh oleh setiap pelakon memang nampak real la. Cuma skrip yang ikut buku teks dan juga sinematografi yang agak lemah (tahun 1986 punya teknologi kan..) yang membuatkan penonton dalam panggung masa ni gelak terbahak-bahak walaupun scene tu tak lawak pun..

Sesi diakhiri dengan bertemu peminat antara pelakon dan penonton. Pelakon yang hadir ialah Asroy, Kuzi, Ravi dan... Farouk! Fuh..sangat-sangat rare bila dapat bertemu Farouk @ Kamaroo Hj. Yusoff si Gagak Hitam..hahaha.

Selepas 2 jam 15 minit menonton filem ni, aku rasa kalaulah filem ni dibuat pada masa sekarang, senang-senang je nak kasi tapau segala cerita-cerita "Menjerit", "Rempit" mahupun "Drift" yang bersepah-sepah sekarang ni...








10 ulasan:

spyz berkata...

aku tgk kat panggung dulu rasanya cerita ni.. he he.. rosyam nor tak dtg?

zan berkata...

"Remy" masih di Henry Gurney kot Spyz..hahaha

Oh peperiksaan..

Dr. Bentara berkata...

best best...

[ a D D y ] berkata...

yang cine tu xde eh..
sape tah name dia..

nama ketua gagak hitam tu sape?

zan berkata...

Abang Ben..
Memang best bang. Kena lak layan dialog2 buku sekolah tu..hehehe

aDDYhAIKAL
nama Ravi pun tak sempat tanya, inikan pulak nama ketua Gagak Hitam..huhuhu

matakucing berkata...

"dulu kau liar"....haha

berteromber berkata...

Heroin dia Rehana Yassin tak datang eh?...mana pegi ntah makcik ni sekarang ek..

zan berkata...

Berteromber..
Rehana Tassin nama dia..
Latest info mengatakan dia dah migrate ke US..ntah betul ke idak..

Tanpa Nama berkata...

aku shoot ngan kamarool hj yusof baru ni...dia kasi tau suzi ada dtg...sudah gemuk dia skang....ketua gagak hitam bernama rustam@uwek...dia skang bnyk buat keje belakang tabir sebagai art director dan juga asistant director...

zan berkata...

Makasih anon..

BARBARIK PENTAS KERAS – PENUTUP MELAZATKAN UNTUK TAHUN 2022

Ura-ura untuk mengadakan konsert ini sudahpun sampai ke telinga aku sejak sebelum PM DS Ismail Sabri umumkan negara memasuki fasa pra-pand...