Sehari dua ni aku rajin mendownload lagu-lagu nasyid klasik. Klasik maksud aku bukanlah zaman-zaman Orkes El-Soraya tu semua, tapi lebih kepada nasyid di zaman kegemilangan Al-Arqam dulu. Korang ingat lagi tak dengan Al-Arqam? Satu pergerakan yang telah diharamkan pada tahun 1993-94 dulu.

Pergerakan ni mengambil nama sempena nama sahabat nabi muhammad (saw), Al-Arqam bin Abi Arqam yang mula-mula memberi rumahnya untuk digunakan oleh baginda ketika episod pertama dakwah baginda secara senyap-senyap selama 3 tahun di Mekah. Ok, cukup tentang sejarah. Sila google sendiri ataupun cari buku-buku sirah nabi di kedai-kedai buku untuk sambungan ye..

Aku dan pergerakan ni sebetulnya agak dekat. Ini berkait dengan saat-saat terakhir sebelum pergerakan ni diharamkan. Ketika itu aku bersekolah di Kajang,sebetulnya sebelah masjid Kajang. Tiap kali hari jumaat mesti akan ada seorang peniaga air soya yang datang dari pergerakan al-arqam ni. Dengan berjubah hijau dan bercelak, aku suka betul bila brader ni berniaga. Satu pasal soya dia sangat sedap. Terasa balance je rasa soya & gula bila layan soya dia. Satu lagi pasal brader ni tak berkira. Di zaman yang air bungkus ketika tu berharga RM 0.50, kalau aku tak cukup duit memang selalu brader tu kasi aku beli air dengan harga RM 0.20 atau RM 0.30. Pergh..mana nak carik kan? Kat kantin sekolah pun tak boleh dapat harga macam tu..hehehe.


Zaman-zaman ni jugak aku tengah galak dengar nasyid-nasyid Arqam. Masa ni kaset yang paling top masa tu bertajuk "Cahaya Di Ufuk Timur" oleh Nadamurni. Aku tak sempat beli kaset ni. Cuma sempat beli kaset "Malaysia Indah" dan kompilasi "Kemeriahan Di Aidilfitri". Nadamurni ni adalah salah satu cabang kumpulan nasyid di bawah Al-Arqam ni. Ada lagi dua kumpulan iaitu Soutus Safwa (untuk kanak-kanak) dan The Zikr.

Pecahan dari Nadamurni setelah pengharaman Al-Arqam lah yang menghasilkan Rabbani dan Hijjaz. Jadi Nadamurni ni dulu memang kumpulan nasyid yang paling otai la. Bayangkan je la dia punya lead vocal arwah Asri & Muniff. Memang bersahut-sahut kalau part tarik tu. Siap dengan lenggok lagi. Manakala The Zikr pasca pengharaman Al-Arqam telah bertukar menjadi Raihan yang kita kenali sekarang dengan lead vokal oleh Nazrey (sekarang dia dah jadi artis solo).

Nostalgianya nasyid lama-lama ni pada aku ialah kerana alatan muzik yang digunakan terlalu asas tapi sedap. Tak perlu guna loop, bass, guitar, drum dan sebagainya. Hanya gunakan gendang, dhabooka dan kengkadang djembe dan tamborine je. Tapi tetap sedap lagu-lagu tu. Memang ada dua-tiga lagu (dan mungkin lebih) yang agak keterlaluan sesatnya memuji abuya sebagai pemimpin bani tamim tapi itu tak menghalang aku untuk enjoy banyak lagi lagu-lagu dorang ni.


Daripada pengaruh dorang ni jugak lah semua sekolah agama masa tu berlumba-lumba nak wujudkan kumpulan nasyid. Ada yang berjaya dan seterusnya terkenal seperti SMKA Maahad Hamidiah yang mewujudkan Mirwana dan pecahan dari Mirwana (1st batch) inilah yang menghasilkan Brothers yang diketuai oleh Yassin. Juga SMAP Kajang yang terkenal dengan All 4 Ummah dan serpihan dari All 4 Ummah ni pula menjadi Saujana (sekolah aku ni..hahaha).

Kalau mengikut arus muzik perdana, jualan album tertinggi dicapai oleh kumpulan Raihan denagn album Puji-Pujian bukan? Dengan jualan mencapai 500,000 unit. Tapi kalau diambil kira dari zaman Al-Arqam ni, jualan album tertinggi dipegang oleh kumpulan Nadamurni dengan album Asma'ul-Husna yang mencatat jualan sebanyak 1 juta unit. Method jualan album-album nasyid dulu ni senang je. Pergi sahaja ke kedai-kedai yang menjual buku-buku agama, alatan ibadah ataupun kedai-kedai OVA (Odio Video Arqam) maka disitu hampir semua album nasyid ni dijual. Method yang boleh ditiru rasanya oleh pihak-pihak bertanggungjawab untuk memasarkan album tempatan iaitu menjualnya ditempat yang senang untuk di akses. Dahulu antar punca jualan album tempatan tinggi adalah kerana peniaga pasar malam dibenarkan untuk menjual album original artis tempatan. Tapi selepas kebenaran ditarik balik, tengok apa sudah jadi?

Jadi kepada sesiapa yang nak mendownload nasuid-nasyid klasik ni, sila klik sini. Mamat ni dah siap-siap convert hampir semua stok nasyid dia jadi mp3..hehehe