Isnin, 31 Mei 2010

Cuti Hujung Minggu Saya (edisi warna-warni rock!)

Minggu lepas (28/05 - 30/05) adalah hujung minggu yang agak panjang bagi saya. Seawal hari jumaat jadual saya sudah dipenuhi dengan jadual-jadual dan temujanji bersama kawan-kawan.

Pada hari Jumaat, aktiviti saya bermula selepas maghrib. Saya dan kawan menuju ke Kuala Lumpur untuk bertemu dengan penganjur gig "Tribute To Rock kangkang", abang Ayeed Revenge. Kami bertemu di restoran Pelita KLCC. Niat saya pada mulanya untuk memulangkan baki tiket yang gagal dijual kepada abag Ayeed tetapi akhirnya beliau menyuruh saya menyimpan baki tiket berkenaan sehingga hari ahad. Teruja saya apabila abang Ayeed mengatakan yang pakcik Hatta Junction begitu teruja untuk naik pentas selepas hampir 20 tahun berehat. Selepas acara makan-makan dengan abang Ayeed, saya dan kawan kemudian menuju ke Wangsa Maju untuk acara jamming-menjamming "terkejut" dengan anak murid uncle Yazit Search. Sungguh seronok rasanya dapat jamming dengan beliau. Umpama jamming dengan Search saja. Uncle tu siap pakai tutup telinga main drum..huhuhu

Pada hari Sabtu, saya dan kawan saya ke Pusat Persidangan Mines untuk menonton k0nsert Malam Bersama Search dengan Hujan dan "Jumpa Pakcik Hussein" sebagai artis undangan. Saya agak terkilan tidak dapat melihat persembahan Hujan dan "Jumpa Pakcik Hussein" kerana tiket dipegang oleh kawan saya dan beliau pula datang lewat ke dewan persembahan kerana baru balik dari bercuti di Tanah Tinggi Cameron. Saya bercadang untuk menunjukkan sepanduk saya kepada kumpulan Hujan sekiranya saya berkesempatan menonton persembahan mereka. Penat saya mengecat "Awak Busuk" di kain cadar putih saya sebagai tanda sokongan kepada abang Noh & kumpulan Hujan. Oh ya, sebelum saya terlupa, konsert ini dibawakan oleh Define, iaitu salah satu jenama rokok dibawah jenama Dunhill. Sungguh ramai kakak-kakak bermata sepet dan memakai seragam skirt merah hitam. Nasib baik saya budak lagi..hehehe.

Uncle-uncle Search naik ke pentas tepat jam 10 malam. Pakcik Amy malam tu agak kelam-kabut la. Lagu pertama dah tersilap masuk. Pakcik Amy boleh termasuk awal pulak untuk lagu Langit dan Bumi ni. Nasib baik Uncle Kid, Din, Nasir & uncle Yazit tak menggelabah macam uncle Amy. Malam tu kumpulan Search banyak main lagu-lagu pelan. Uncle Yazit kata lagu-lagu tu dah dipilih oleh orang Dunhill. Jadi malam tu dorang main lagu Kejora, Gadisku, Fantasia Bulan Madu, Isabella, Rozanna dan lain-lain. Nasib baik konsert ni ditaja oleh syarikat rokok. Sistem bunyi memuaskan tapi belum boleh dikategorikan sebagai terbaik lagi. Sistem lampu pulak macam lebih kurang je tapi takpe la. Janji rock kan? Malam tu uncle Kid pakai gitar baru cabang-cabang warna merah. Kawan saya kata tu gitar Jepun, Killers. Gitar tu pemain gitar Loudness yang buat, Akira Takasaki. Nasib baik saya ada tulis lagu-lagu yang Search main malam tu atas kertas yang saya mintak dekat kakak cina tu..hik hik..

Langit Dan Bumi -Killers
Gotik Malam Edan - Killers
Setelah Hujan
Balada Pemuzik Jalanan
Melastik ke Bintang
Fenomena
Gadisku
Tiada Lagi
Pelesit Kota
Cakap Memang Murah
Rozanna
Kejora
Isabella

Tribute To Dio:
Dont Talk To Strangers - Killers
Bark At The Moon (Ozzy Osbourne cover) - Killers

Isi Dan Kulit - Killers
Pawana - Killers

Encore
Fantasia Bulan Madu

Kid - Musicman, Killers
Din - Jackson
Nasir - Gibson Explorer Bass
Yazit - Yamaha Drum

Lupa nak kasi tau konsert malam tu memang santai habis. Kawan saya kata konsert ni takde promosi pasal syarikat rokok yang taja. Tiket pun tak jual banyak. Nak beli tiket pun kena kasi no. surat beranak..ops, no. ic. Nasib baik ada kawan saya yang tolong belikan. Masa konsert ni juga disediakan air coke dan sandwich dan yang bestnya semua benda ni free je. Sampai kembung saya makan sandwich malam tuuuu...hik hik hik.

Hari ahad pula saya ke One Cafe di Jalan TAR, Kuala Lumpur untuk gig "Tribute To Rock Kangkang" pula. Saya tolong jual baju kat gig ni. Tapi saya sampai lambat, pukul 2 petang pasal saya tunggu Melodi punya pasal. Saya nak tengok apa yang Uncle Awie nak cakap masa kat Melodi tu tapi sampai Melodi habis takde pun keluar muka Uncle Awie. Kecewa saya!

Banyak band yang main petang tu sampai ke malam. Tapi pasal saya jual baju, saya tak masuk pun tengok abang-abang ni perform. Cuma bila kakak-kakak Candy perform je saya masuk. Teringin nak tengok akak Pat, Nancy, Mary rockin atas pentas. Dorang memang best la, banging sampai goyang-goyang...hehehe

Lepas maghrib band Meditasi, Junction Revenge dan Rockers punya giliran pulak. Uncle Burn Meditasi tak main lagu feveret saya pun..Demi Cinta. Band dia boleh bantai main lagu instrumental pulak. Apa la uncle Burn ni, tak sporting langsung. Bila pakcik Hatta Junction punya giliran, saya dengar je orang menjerit dari dalam dewan tu. Paling best suara pakcik Hatta sama je macam dalam kaset. Bila dia nyanyi lagu Akan Ku Kenang, suara dia dah tak dengar dah. Dengar suara penonton jer.. Dahsyat kan pakcik Hatta? Muka dia pun tak berubah. Sama je macam video klip kat tepi pantai pakcik Hatta dengan untie Lyana tu..

Masa Revenge saya masih kat luar lagi. Revenge macam biasa la. Abang Ayeed suka main lagu-lagu sendiri. Tapi malam tu dia bawak 2 lagu atuk Ramli Sarip, Teratai dengan Bukan Kerana Nama. Ok la kan walaupun tak nampak rock kangkang sangat...Masa Rockers main saya masuk kejap je. Bukan taknak duduk lama-lama tapi tak boleh tahan. Bunyi gitar tajam sangat sampai tak dengar suara uncle Joe. Kawan saya kata pasal amplifier meletup masa kumpulan uncle Hatta perform tadi yang buat sound dah jadi macam tak best. Banyak jugaklah lagu-lagu uncle Joe nyanyi. Memori ada, Zaleikha ada, Kekejaman ada. Yang lain-lain saya tak tau..hehehe. Ramai jugak artis-artis yang datang malam tu. Saya nampak abang Radhi OAG, abang Ali Terrarossa, atuk Zainal Rampa, atuk Freddie Fernandez, uncle Black Wings, uncle-uncle Sil Khannaz, uncle Joe Silent Death..banyak lagi la..beribu-ribu lemon..

Saya sampai rumah pukul 3.30 pagi tadi. Pukul 6.30 pagi dah kena bangun nak siap-siap pergi sekolah..eh..opis. Ni pun mata saya masih mengantuk lagi ni. Ok la..saya nak jalan-jalan dulu nak kasi hilang mengantuk. Inilah kisah cuti hujung minggu saya..

p/s: Nanti saya upload video pakcik Hatta nyanyi "Akan Ku Kenang". Kawan saya sempat amik malam tadi. Dia dapat duduk betul-betul depan pakcik Hatta. Sampai basah dia kena air liur pakcik Hatta..hik hik hik.



5 ulasan:

berteromber berkata...

haha...sangat la sukanya saya membaca ulasan ni

speedrider berkata...

lepas ni tolonglah jangan guna perkataan saya. geli pulak aku dengar. hahahah

Portdy berkata...

Guru Bahasa Melayu Sekolah Kg Gelam di Melaka pasti suka akan karangan kamu ini.

zan berkata...

abang2 semua..

terima kasih atas pujian karangan saya ini. susah tau nak buat karangan macam ni..hik hik hik

ajie berkata...

berdarah hidung aku baca....hahha

BARBARIK PENTAS KERAS – PENUTUP MELAZATKAN UNTUK TAHUN 2022

Ura-ura untuk mengadakan konsert ini sudahpun sampai ke telinga aku sejak sebelum PM DS Ismail Sabri umumkan negara memasuki fasa pra-pand...