Jumaat, 2 April 2010

Permulaan sebuah cerita...


Hidup sebagai pemuzik yang memperjuangkan irama rock sebagai karier bagi menyara hidup mungkin indah di pandangan mata orang namun hakikatnya dugaan yang melanda begitu mencabar. Tanpa kecekalan, populariti yang pernah dikecap mungkin tinggal nama sahaja kerana bukan mudah untuk bertahan sebagai anak seni yang memperdagangkan bakat demi memeriahkan persada hiburan tanahair.


Pelbagai dugaan seperti isu cetak rompak yang kian parah, ditipu promoter-promoter konsert, isu digam media, kerenah syarikat rakaman hinggalah ke isu kontroversi imej rambut panjang yang dibawa antara rencah kehidupan yang mewarnai perjalanan karier sesebuah kumpulan rock dan inilah liku-liku yang pernah dialami kedua-dua buah band Wings & Search sebelum dinobat sebagai ikon rock tanahair.

Memang bukan mudah untuk bertahan lama andai tiada kecekalan lantas inilah yang dijadikan inspirasi untuk menerbitkan sebuah album gabungan kedua-dua band tersohor ini. Bernaung di bawah satu bumbung, album usahasama Go Search Sdn Bhd dan Fly-Wings Sdn Bhd serta diedarkan oleh BMG Pacific Sdn Bhd ini telah diterbitkan bersama Search, Wings dan M.Nasir. Album yang mulanya ingin diberi judul sebagai “A Lot Of Trouble” ini bagaimanapun ditukar sebagai “Double Trouble” lantaran pelbagai kesukaran yang terpaksa ditempuhi sebelum ianya menjadi suatu kenyataan.

Album ini begitu istimewa kerana buat julung-julung kalinya di zaman itu, dua buah band yang pada hakikatnya bersaing dalam arena rock, telah menepis ego masing-masing dan bekerjasama bukan sahaja di atas satu pentas konsert akan tetapi di dalam sebuah album. Bukan sahaja berganding untuk menghasilkan masing-masing 4 buah lagu, 2 buah lagu duet dan sebuah jingle, malah Double Trouble jua memperlihatkan terjalin juga kerjasama dalam aspek permainan muzik. Itulah ikatan keserasian yang termeterai dan diterjemahkan di dalam Double Trouble...

* untuk sambungan artikel ini, sila lawati website rasmi Wings di sini..sini..
**artikel asal adalah sumbangan seorang peminat Wings dari Johor yang juga Sayap-Sayap Wings...Sufrizal
***Gambar adalah dari keratan URTV tahun 92/93 dan diimbas oleh Madi S..W.A.T

2 ulasan:

deaf-angel berkata...

lawa gambo

Saudagar Mimpi berkata...

Nostalgic gambar dari URTV tu.
Double Trouble juga mengingatkan aku pada zaman awal kemunculan CD lagu-lagu Melayu. Mahal bebeno CD & pemain CD masa tu, hanya sanggup beli kaset sahaja.

BARBARIK PENTAS KERAS – PENUTUP MELAZATKAN UNTUK TAHUN 2022

Ura-ura untuk mengadakan konsert ini sudahpun sampai ke telinga aku sejak sebelum PM DS Ismail Sabri umumkan negara memasuki fasa pra-pand...