Selasa, 20 Oktober 2009

Muda & Berbahaya..

Tengah layan-layan FB minggu lepas sambil melihat-lihat "news feed" kawan-kawan, aku terpandang sebuah video klip yang menarik perhatian. Video klip "Beyond". Nama lagu aku tak tau (pasal tulisan cina) tapi cukup untuk membuat aku masuk "youtube" dan menyelongkar lagi lagu-lagu diorang. Dan hasilnya? Aku dapat cari juga lagu tema filem Young & Dangerous (Y & D) yang dinyanyikan oleh pelakon2 utama mereka..

Sejarah aku dengan filem ni bermula pada tahun 1998. Masa tu member-member kat rumah dok bising-bising cerita pasal Chicken la, Ho Nam la, Crow la. Mula-mula ingat tak nak amik port je, tapi sifat "curiosity" tu membuak-buak dan akhirnya, aku yang dapat kumpul semua siri Y & D I - IV siap dengan prequel & Those Were The Days.

Pada yang tak pernah tahu pasal filem ni, Y & D berkisar mengenai dunia gangster Hong Kong yang menumpukan kepada sekumpulan pemuda dari kongsi gelap Hung Hing. Diketuai Chan Ho Nam, antara orang kanan beliau ialah Chicken, Pou-Pan, Chou-Pan dan Ah Yee. Yang menarik pasal filem ni ialah ianya menyorot cerita gangster2 ini dari mereka di bangku sekolah sehingga berjaya sebagai ketua cawangan & ahli korporat. Kalau dah ada kongsi gelap, mesti ada musuh tradisi kan? Dan musuh mereka dalam filem ini ialah kongsi gelap Tung Sing yang sentiasa bersaing dengan mereka untuk menguasai "Causeway Bay" iaitu salah satu tempat yang menempatkan pelabuhan di HongKong.

Dibintangi nama-nama besar dalam duni perfileman HongKong seperti Cheng E-Kin, Jordan Chan, Karen Mok (Sister 13), Gigi Leung (Those Were The Days) dan ramai lagi, tidaklah menghairankan apabila sequel filem ini menjadi sebuah fenomena di Hong Kong, Taiwan malahan di Malaysia juga. Berinspirasi daripada "The Godfather" arahan Francis Ford Coppola, Y & D bukan sahaj menceritakan mengenai sisi gelap HongKong ( Causeway Bay) tetapi turut mengangkat tema persahabatan, percintaan, setia kawan, patuh kepada arahan ketua dan banyak lagi ciri-ciri positif yang hanya boleh dilihat sekiranya korang menonton kesemua filemnya.

Cuma pada aku dalam Y & D ini nampak ketara kelemahan Chan Ho Nam sebagai ketua kerana dari episod satu hingga enam, diperlihatkan yang asyik dia je yang kena tipu/perangkap dan kawan-kawan nya yang banyak menolong beliau. Cuma dalam Those Were The Days, siri ini lebih menumpukan kepada cerita mengenai Chicken, iaitu orang kanan kepada Chan Ho Nam dan serius, episod khas ni memang menyebakkan aku..huhuhu

Akhir kata, kepada korang yang baru cuba-cuba nak belajar layan filem gangster ni, bolehlah tanya apek DVD pirate di tempat korang atau kalau nak jimat, download je guna torrent. Di sini aku letakkan lagu tema filem ni yang dinyanyikan secara "Live" oleh pelakon-pelakon utama filem ini.



Yang ni pulak lagu yang dorang nyanyikan masa dalam karaoke ketika Young & Dangerous I. Ada sesiapa ingat?


6 ulasan:

deaf-angel berkata...

zan, you got good taste haha.
thanks for sharing

aku memang suka cina nye ceta2 gengster

zan berkata...

Thanks Deaf.
Aku malas nak review detail. Nak suruh orang tengok sendiri..hahaha
Inagt lepas ni nak review influence citer ni plak, The Godfather..hahaha

matakucing berkata...

review la byk2..1 hari 1 citer..

Syamsulfaiz berkata...

Perghh sapa tak layan cerita ni. Karakter Chan Ho Nam tu memang cool gila babas punya. Aku nak layan balik la DVD dia.

aranhellstorm berkata...

giler la..aku ada set lengkap DVD dia.. siap title2 fringe yg ada kaitan dgn Y&D pun ada, mcm the Legend of Tai Fei... hehehe

eddie dewanaga berkata...

hahaha... gua bikin siri Senandung Raja Naga kat blog gua tu hasil dari siri Young and Dangerous ah...

campur sikit dgn kisah benar, filem Merah, Godfather's trilogy, Goodfellas, Bersama Selamanya dari brader Gayour... taraaa...!!!

BARBARIK PENTAS KERAS – PENUTUP MELAZATKAN UNTUK TAHUN 2022

Ura-ura untuk mengadakan konsert ini sudahpun sampai ke telinga aku sejak sebelum PM DS Ismail Sabri umumkan negara memasuki fasa pra-pand...