Jumaat, 13 Februari 2009

Hidup Dalam Mono..

Pe'el aku dari dulu, aku memang tak pernah teruja nak layan cerita atau beli dvd yang baru. Dalam istilah lain, cerita yang baru keluar wayang. Aku lebih suka kumpul cerita - cerita yang boleh dikategorikan dalam kategori "rare item".

Ada dua filem yang membuatkan aku memang tak pernah bosan nak tengok. Sebenarnya ada banyak macam The GodFather Trilogy, You've Got Mail (watak Tom Hanks dalam cerita ni obses giler ngan The GodFather), Young n Dangerous I - VI (rutin wajib tiap kali bulan puasa). Tapi 2 filem ni memang lain punya. Tiap kali layan mesti syahdu jer..huhu

The Shawshank Redemption & The Great Expectations. Dua filem ni aku rasa kalau aku tengok hari-hari pun aku tak boring kot. Banyak falsafah yang boleh aku dapat dalam filem ni.



"The Shawshank Redemption" buat aku teringat masa kecik2 dulu. Time slot tayangan "Dunhill Double". Kenapa tiap kali bulan Ogos, mesti cerita ni keluar tv. Bila dapat tengok balik, baru aku dapat tangkap mesejnya. Kebebasan. Yup, kebebasan yang boleh menyemarakkan jiwa patriotik seseorang agar lebih menghargai benda yang dorang ada. Kat sini je dah dapat membawa maksud cerita patriotik tak semestinya mesti cerita perang lawan Jepun la, lawan komunis la. Dah la cerita perang Malaysia sekarang ni jangankan "Bukit Kepong", nak lawan dengan "Sarjan Hassan" pun aku rasa jauh panggang dari api. Patriotik pekebendenyer?



"The Great Expectation" pula memula aku terpengaruh dari lagu solo Chris Cornell, "Sunshower". Bayangkan la petikan akustik dalam lagu tu, dengan suara Cornell yang mendayu, lirik yang "smart" habis. membuatkan aku tercari-cari filem ni kat Damansara Uptown dulu..hehe.

Filem yang diangkat dari novel Charles Dicken ni juga banyak memberikan mesej pada aku. Antaranya kalau kita nak kan sesuatu, kita akan dapat juga benda tu kalau kita tetap berusaha. Jangan cepat mengalah (macam kena batang hidung sendiri la pulak). Dan kalau kita ingat kita dah berjaya, jangan nak sombong tak tentu pasal kerana kita tak boleh berjaya dengan sendiri. Huhu. Dah bunyik macam cikgu pendidikan moral la plak kan?

Sekarang dua-dua filem ni aku dah dapat versi dvd, original lagi. Terima kasih kepada Speedy Video yang buat jualan longgok dvd-dvd lama dorang. Dapat jugak aku filem-filem ni. Antara benda-benda yang aku terpaksa kedekut dengan orang. Jangan harap la orang boleh pinjam dvd-dvd ni..hehehe. Susah tu beb nak dapat.

The stranger sang a theme
From someone else’s dream
The leaves began to fall
And no one spoke at all
But I can’t seem to recall
When you came along
Ingenue

Ingenue
I just don’t know what to do

The tree-lined avenue
Begins to fade from view
Drowning past regrets
In tea and cigarettes
But I can’t seem to forget
When you came along
Ingenue

Ingenue
I just don’t know what to do

Ingenue
I just don’t know what to do

Ingenue
I just don’t know what to do

Ingenue
I just don’t know what to do

Ingenue (fade out)

(mono - life in mono)
salah satu soundtrack dalam The Great Expectations.
Nak tau apa makna Ingenue, klik sini

4 ulasan:

deaf-angel berkata...

speedy video eh..
thanks for the tip zan.
ori ni best ler tapi harga up

zan berkata...

Tak mahal dah kot.
Aku dapat dalam RM 30.00 jer..
Masa kat Rock Corner, aku jumpa Great Expectation ni harga RM 50++. Lagi mahal

Tanpa Nama berkata...

promote...promote...

http://adoreclothings.blogspot.com/

banyak tshirt rare kat sini

amer zaman berkata...

shawshank memang terbaik....

ko layann fight club

BARBARIK PENTAS KERAS – PENUTUP MELAZATKAN UNTUK TAHUN 2022

Ura-ura untuk mengadakan konsert ini sudahpun sampai ke telinga aku sejak sebelum PM DS Ismail Sabri umumkan negara memasuki fasa pra-pand...