Rabu, 29 Disember 2010

Gemuruh DT @ Sunway Surf Beach..the finale


Konsert Gemuruh DT akhirnya menuju penamat siri jelajahnya dengan konsert finale Gemuruh DT @ Sunway Surf Beach pada hari keputeraan Nabi Isa yang lalu. Tapi aku sudah mula sibuk sejak hari keluarnya flyers konsert ini (sebelum Seberang Jaya) kerana nama & no. telefon aku antara yang tertera di dalam flyers konsert. Dengan kerja-kerja penutupan akaun di pejabat lagi, dengan nak jual tiket lagi. Kalah menteri aku punya sibuk ni..kah kah kah

Seperti biasa, geng-geng S2W berkumpul di seksyen 24 untuk makan pagi sebelum menuju ke tapak konsert pada hari tersebut. Jalan yang agak lengang (mungkin orang ramai belum keluar rumah lagi) memudahkan urusan “pencarian” pintu belakang Sunway Lagoon. Aku yakin korang yang dah biasa pergi Sunway Lagoon pun takkan tahu di mana pintu belakang tempat ni kan? Apatah lagi yang baru kali pertama menjejakkan kaki ke Sunway Lagoon ni…hahaha

Azab pertama yang perlu ditempuh ialah jarak yang jauh dari tempat parkir kereta ke tapak konsert. Walaupun pihak pengurusan Sunway Lagoon ada menyediakan perkhidmatan kereta buggy namun akibat masalah kekurangan pemandu, kami terpaksa berebut dengan krew konsert dan juga artis! Akhirnya aku mengambil keputusan utuk menapak saja ke tapak konsert. Pergh! Dia punya pecah peluh dah macam berjogging 3 jam tu! ha ha ha

Masalah kedua ialah keadaan booth yang disediakan. Umum sedia maklum yang Sunway Lagoon ni ialah tempat beriadah keluarga. Bukannya tapak mengadakan konsert. Maka booth kami kali ini berupa binaan gondola ala-ala khemah kaum nomad di Mesir. Nah! Satu masalah nak menggantung bingkai-bingkai poster yang dibawa dan juga bunting. Pecah otak jugak la nak menyiapkan booth. Nasib baik abang security Sunway Lagoon banyak membantu dengan menyediakan tangga dan juga tali raffia untuk kami. Selesai masalah booth.

Satu kelebihan konsert finale Gemuruh DT ni ialah kami mula masuk ketika orang ramai masih penuh di dalam Sunway Lagoon ni. Macam tak mau la kiranya masing-masing mencuci apa yang patut…hahaha. Macam-macam ada..orang biru, orang putih, orang kuning, orang hitam..semuanya 1Malaysia…kah kah kah.

Pada sebelah petangnya kelihatan petugas-petugas menyiapkan kandang di depan pentas. Aku dapat agak ni mesti untuk penaja utama, sama kes macam konsert Awan Biru Search tahun lepas. Agakan aku betul. Kawasan di hadapan pentas disediakan untuk pelanggan DiGi dan dikenali sebagai DiGi Zone. Booth kami pula terletak bersebelahan dengan pentas. Ketika sesi “sound check” memang terasa bunyi yang agak sedap pasal kami mendengar bunyi terus dari monitor dan amplifier, bukan bunyi dari “house speaker”. Ketika Sejati dimainkan bersama kombo violin juga agak jelas semua bunyi. Tapi ada benda pelik berlaku. Azlan tak muncul ketika sesi sound check. Aku dah pikir macam-macam masa ni. Ye lah, tatkala semua rockstar dah ada untuk sound check, dia tak sampai-sampai. Akhirnya kekusutan dijelaskan oleh pengurusan konsert yang memaklumkan bahawa Azlan tersangkut di pintu depan bersama penonton-penonton yang sudah membanjiri pintu hadapan Sunway Lagoon. Dan jam ketika itu baru menunjukkan pukul 4.30 petang!

Konsert dimulakan tepat jam 9.00 malam dimulai dengan celoteh Faizal Ismail (FBI Hot FM) dan Ismahalil Hamzah. Sesuatu yang ingin aku kongsi ialah penglibatan Faizal sebagai MC bersama adalah secara percuma di mana beliau menghubungi Sayap-Sayap Wings ketika konsert Twisties Bingit tempohari dan menawarkan diri untuk menjadi MC konsert ini secara percuma atas dasar minat yang teramat sangat terhadap kedua kumpulan Wings dan Search. Siapa kata rock tempatan sudah hilang sengat?

Setelah celoteh pembukaan oleh kedua deejay radio tersohor itu maka band pembukaan mengambil tempat. Azlan, Sham ex-Wings, Hillary ex-Search, Kelly dan Rozza memulakan sesi dengan medley lagu-lagu Search dan Wings. Akhirnya dapat juga aku mendengar intro Pelesit Kota secara “live!” dimainkan oleh empunya diri yang terlibat secara langsung dalam album tersebut. Suara Azlan tak payah nak pertikai la. Senang-senang beliau tarik korus Fantasia Bulan Madu dan Intan, Ku Kesepian . Penonton sudah mula merasakan bahang konsert!

Saat yang dinanti akhirnya tiba apabila kelibat Wings dan Search menaiki pentas. Di sini jelas kelihatan ada sesuatu yang tak kena apabila intro Ides Of March dimainkan agak panjang dari kebiasaan siri konsert. Joe Wings jelas tidak berpuas hati dengan bunyi yang keluar dari monitor namun tiada apa yang dapat beliau buat. Bak kata Faroukh Bulsara “The Show Must Go On”.

Kelainan pada konsert ini ialah lagu pertama yang dimainkan adalah Balada Pemuzik Jalanan dan bukannya Gemuruh. Ini menyebabkan adrenalin penonton turut melonjak bersama-sama dengan jeritan Amy yang berkumandang di udara. Awie mengambil alih pentas dengan Inspirasi Taming Sari diikuti dengan Romania. Tapi momen konsert yang paling best pada aku ialah apabila Search masuk menggantikan Wings dan Opera Hidup dimainkan. Pada aku masa inilah suara crowd paling kuat dan paling bergegar. Tak dapat bayangkan kalau Wings sendiri yang memainkan lagu ini. Confirm runtuh kepala Firaun depan Sunway Pyramid tu..hahaha.

Sesi bersama “so-called-orchestra” dimulakan dengan lagu Sejati. Jelas disini betapa tidak signifikannya fungsi orkestra dalam konsert rock sebegini. Tiada motif penonjolan 10 orang “amoi” untuk “string section” pada konsert ini. Bak kata kawan aku “kena makan terus dorang ni dengan sound brader-brader tu”..hahaha. Bukan untuk menidakkan kesungguhan penganjur menonjolkan kelainan tapi kalau sekadar kekuatan 10 orang, macam tiada apa la fungsi orkestra tu. Lainlah kalau diletakkan full set orchestra seramai 60-80 orang lengkap dengan horn section & brass section. Itu mungkin akan ada impak untuk konsert. Sekadar pandangan peribadi aku saja.

Aku sedikit kecewa apabila diberitahu yang Satelit Puaka dikeluarkan dari list kerana menurut Mas Ayie Mas omar selaku penerbit konsert; “crowd tak berapa tau lagu tersebut”. Di sini satu lagi masalah yang melanda penonton konsert tempatan. Diskriminasi terhadap lagu yang hanya selalu keluar di radio tapi lagu-lagu yang jarang atau tidak pernah dimainkan di radio memang semua orang blur. Tapi mengaku peminat kipas susah mati. Macamana ni? Sedangkan kalau kita tengok konsert artis luar seperti Iron Maiden atau Megadeth, crowd boleh menyanyi bersama hampir kesemua lagu-lagu yang dimainkan dalam konsert tersebut. Siapa yang harus dipersalahkan, pemuzik yang terpaksa memainkan lagu-lagu yang sama hingga dianggap skeptikal demi menjaga hati penonton atau penonton yang terlalu memilih?

Setelah hampir 2 jam 30 minit konsert berlangsung akhirnya konsert menutup tirai dengan Rock N Roll Lu punya suka dan Pasti secara jamming. Terbayang ekspressi yang bercampur-campur pada muka penonton yang hadir. Ada yang begitu puas, ada yang sedikit kecewa dengan kualiti bunyi dan ada juga peminat Search yang kecewa kerana Search tidak membawakan lagu “negaraku” mereka iaitu Isabella. Apa yang pasti kalau mengikut standard yang aku letakkan untuk sesebuah konsert, produksi ini masih di bawah par memandangkan walaupun jurutera bunyi yang diimport (masih mengekalkan Akira Yamauchi sebagai jurutera bunyi) tapi dengan kualiti sistem bunyi yang disediakan, letaklah jurutera bunyi yang turun dari langit sekalipun, pasti bunyi yang keluar akan tetap macam tu juga (masih berfantasi betapa sempurnanya bunyi yang keluar ketika Toto singgah di bumi Cyberjaya ketika sesi jelajah mereka tahun 2009..fuh!).

Setlist konsert (diambil dari blog MataKucingSemut..hahaha)

Setlist
Opening:

Hillary, Syam, Azlan, Kelly & Rozza : *gantikan satu nama ianya akan menjadi "Andalusia"!*

Intro Pelesit Kota
Fantasia Bulan Madu
Intan Ku Kesepian

Double Trouble:

Intro (Ides of March)

Balada Pemuzik Jalanan - Amy backup by Wings

Inspirasi Taming Sari (Wings)

Romania (Wings)

Opera Hidup - Awie backup by Search

Paranoid (Search)

Gothik Malam Edan (Search)

Jerangkung Dalam Almari (Wings)

Orang Kita (Wings)

Bujang Senang (Wings)

Sejati (with string section) (Wings)

Cakap Memang Murah (Search)

Mentari Merah Di Ufuk Timur (Search)

Pawana (with string section) (Search)

Guitar solo:

Gelap Nan Terang (Joe, Kit & Rozza)

Gemuruh (Awie + Amy with Wings)

Medley (with string section):

Rozzana (Search)
Semalam Yang Hangat (Wings)
Gadisku (Search)
Taman Rashidah Utama (Wings)
Meniti Titian Usang (Search)
Misteri Mimpi Syakilla (Wings)

Encore

Rock N Roll Lu Punya Suka (Wings + Search))

Pasti (Search + Wings)

p/s: Walaupun atas segala kekurangan yang berlaku, jutaan terima kasih dan segunung pujian harus diberikan kepada penganjur siri konsert Double Trouble dan Gemuruh DT ini, Adaptnet Sdn. Bhd dan RYE Production Sdn. Bhd serta penaja utama Gemuruh DT, DiGi Live! kerana masih percaya kepada artis rock tempatan dengan mengambil peranan sebagai penganjur dan penaja konsert. Diharapkan agar mereka tidak serik untuk menganjurkan dan menaja konsert artis tempatan selepas ini walaupun berdepan dengan seribu onak dan duri. Anggapkan saja "pahat yang berbunyi" selepas konsert selesai sebagai "dengkuran" seorang penghidap selesema yang sedang tidur. Agak menyakitkan hati tapi tiada membawa sebarang kesan kepada fizikal!

5 ulasan:

Portdy berkata...

Sayang Satelit Puaka kena gugur setlist, gua sependapat ngan lu lah zan...

kalau kita jutawan kan Zan, kita organized satu secret gig pas tu kita minta Wings perform lagu2 yang best2 tapi rare (dimata masyarakat) hahaha puas hati wahahahah

speedrider berkata...

"api dengan kualiti sistem bunyi yang disediakan, letaklah jurutera bunyi yang turun dari langit sekalipun, pasti bunyi yang keluar akan tetap macam tu juga" - TERBAIK

Beruntungnya oghang penang dapat dengag Satelit Poka laifffff. Hahahahahahaha~

matakucing berkata...

bila masa aku tukar nama lak ni?? ye la.. frust aku setelit puaka tak berkumandang.

berteromber berkata...

"kerana nama & no. telefon aku antara yang tertera di dalam flyers konsert"

errr...takder ker awek2 yg tepon nak berkenalan...hahaha...

beb...ada news Wings nak turun Jb tak?..aku nak tengok Wings ajer...Search aku dah malas...

kisah Semut berkata...

zan: heheh matakucingsemut hehehe nice beb.

mk: hak hak

BARBARIK PENTAS KERAS – PENUTUP MELAZATKAN UNTUK TAHUN 2022

Ura-ura untuk mengadakan konsert ini sudahpun sampai ke telinga aku sejak sebelum PM DS Ismail Sabri umumkan negara memasuki fasa pra-pand...