Hari yang ditunggu telah tiba. Kali ini kawasan utara pula menjadi sasaran. Konsert Gemuruh DT memulakan rentak di utara dengan Seberang Jaya sebagai lokasi pilihan. Ini adalah siri penjenamaan semula “Double Trouble” dengan kemasukan Digi menggunakan jenama DiGi Live! sebagai penaja utama.

Perjalanan aku dari Shah Alam kali ni penuh bergaya…hahaha. Kali ni S2W sewa sebuah mpv Naza Ria atas dasar senang untuk mengangkut barang (dan orang). Kami berlepas pada pagi hari konsert dan sampai lebih kurang jam 2pm. Keadaan booth kali ni memang strategik. Betul-betul di sudut tepi kiri pentas (sudut Wings sudah tentu!). Setelah barang-barang dipunggah, kerja-kerja menyiapkan booth bermula dan berjaya siap sebelum jam 5 petang.

Sesi soundcheck juga dijalankan pada waktu ini. Masing-masing Search n Wings tak sudah-sudah memainkan rif-rif pilihan dari kumpulan Iron Maiden. Masing-masing dok amik mood untuk bulan Februari tahun depan ni..hahaha. Dengar sound masa sesi soundcheck aku agak mesti best malam ni. Pasal semua bunyi jelas; gitar Joe, Kid mahupun Din dan sound bass Eddie n Nasir kedengaran. “Confim sedap sound malam ni.” Aku berkata-kata dalam hati…

Pintu pagar dibuka jam 7pm. Ada kawan yang berseloroh “patutnya masa ni berderu-deru ke masjid, bukan ke tapak konsert” aku hanya mampu menelan air liur..huhuhu. Suasana penonton tak sefanatik Bukit Kiara dan JB. Ada juga la yang berlari-lari dari pintu masuk semata-mata nak amik tempat depan stage. Tapi tak seramai ketika di Bukit Kiara dan Larkin tempoh hari. Pukul 8 khalayak sudah mula memenuhi ruang hadapan konsert sehingga ke khemah Yama. Oh, lupa. Ini adalah kali kedua penampilan Akira Yamauchi sebagai jurutera bunyi untuk konsert selepas Red On Black di Kuantan pada 16 Oktober yang lepas. Untuk yang tidak mengenali beliau, nama beliau ada tertera di dalam kulit album Jerangkung Dalam Almari dan Karisma sebagai jurutera audio.

Pukul 9.00pm tepat suara Ismahalil Hamzah selaku deejay rasmi konsert mula berkumandang. Dengan sedikit intro untuk menghangatkan suasana maka tirai konsert dibuka dengan intro sebelum diikuti dengan Ides Of March lagu cover dari Iron Maiden!. Gemuruh mula berkumandang dan aku mula mengesan sesuatu. Kenapa sound tak macam sesi soundcheck petang tadi? Sound terasa bingit dan tajam. Macam takde filter langsung.

Selepas Gemuruh oleh kedua-dua band, Seach mengambil tempat dan Gothik Malam Edan mula berkumandang. Aku masih terasa sakit dengan bunyi yang keluar. Atas dasar tak puas hati aku mula bergerak ke kana pentas pula. Ternyata buyi yang dikeluarkan berbeza! Di situ bunyi lebih sedap berbanding kiri pentas. Kemudian tatkala Wings mengambil alih pentas aku dapat rasakan tentu Joe Wings “kusut” dengan bunyi yang terhasil dan nah!. Aku rasa untuk kali pertama daripada sesi konsert Double Trouble yang sudah berlangsung beliau paling banyak terkucil. Jelas Joe Wings kelihatan tertekan dengan bunyi yang dihasilkan hinggakan bunyi monitor juga kurang jelas kedengaran. Ini jelas dilihat apabila pada satu peringkat, Awie terpaksa menjerit “monitor!” ketika pertengahan lagu untuk memberi isyarat kepada soundman untuk menaikkan level monitor.

Keadaan abang @ Yazit sebelum permulaan konsert memang menggusarkan banyak pihak. Di tambah lagi dengan kedegilan beliau yang mahu beraksi sendiri tanpa menggunakan seasionist. Namun akhirnya kegusaran tersebut hilang tatkala beliau memukul drum. Walaupun jelas kedengaran pukulan beliau yang “kurang padu” berbanding biasa namun Yazit jelas masih mampu memberikan aksi yang terbaik dengan hampir tiada kesilapan ketika mengiringi lagu-lagu Search. Ini semangat yang harus artis muda dan “so-called-indie” contohi dan belajar. Kalangan khalayak yang datang ke konsert membayar harga tiket untuk melihat show yang sedap dan bertenaga. Tapi kalau hanya masalah-masalah kecil buat korang nak tingalkan pentas, alangkah malunya!

Ternyata siri konsert kali ini paling banyak masalah teknikal. Sepatutnya perkara sebegini tak patut berlaku apatah lagi kali in konsert sudah menemui penaja yang besar iaitu DiGi (soal penaja itu keluarkan duit untuk promosi atau produksi, yang jelas ianya melibatkan amaun yang banyak!) Cuma apa yang menggembirakan pada sesi kali ini Wings ternyata merombak hampir keseluruhan setlist mereka. Siapa sangka Satelit Puaka, Inspirasi Taming Sari, Romania, Orang Kita dan Jumpa Hilang akan dimainkan? Ini semua berkat dari undian peminat di laman web Sayap2Wings yang mengundi untuk lagu-lagu ini. Search juga membuat sedikit pertukaran lagu dengan memainkan lagu Diari Habil & Qabil. Secara keseluruhan, konsert yang mengambil masa selama hampir 3 jam itu berjaya menghiburkan penonton yang datang walaupun diganggu dengan masalah teknikal yang tidak sepatutnya berlaku.

Konsert ini juga akhirnya menemukan aku kembali dengan otai blogger rock, pasangan Yatt & Nad dan juga Kamal selaku webmaster muzikrock.com. Juga dengan tidak disangka-sangka, promoter pertama yang pernah berurusan dentgan S2W ketika Pesta Pulau Pinang 2008 iaitu Khairul juga datang menjenguk di booth dan memperbaharui keahlian beliau. Sentimental sikit pasal atas kerjasama beliaulah S2W dapat membuat kemunculan kali pertama di Pesta Pulau Pinang 2008. Tepat jam 12.30am kami pun mula bergerak meninggalkan tapak konsert untuk pulang ke “sarang”...hahaha

Cumanya lawatan kali ini terasa tak lengkap pasal tak jumpa langsung nasi kandar. Tapi digantikan dengan hidangan ketam di Kuala Juru keesokan harinya. Boleh tahan juga masakan dan harganya. RM 650 untuk 15 orang makan..berbaloi-baloi bukan? Hahaha

Setlist & tentatif konsert...(seperti dilihat pada salinan yang asal).

Intro effect

Intro Iron Maiden (Ides Of March)

Gemuruh (Amy + Awie & Wings)

Gotik Malam Edan (Search)

Diari Habil & Qabil (Search)

Inspirasi Taming Sari (Wings)

Romania (Wings)

Talk #1> Awie Invite Amy

Balada Pemuzik Jalanan (Amy + Wings)

Talk (Amy invite Awie & Search)

Opera Hidup (Awie + Search)

Talk #2> Awie Invite Amy

Cakap Memang Murah (Search)

Pelesit Kota (Search)

Isabella (Search)

Pawana (Search)

Drum Solo

Satelit Puaka (Wings)

Orang Kita (Wings)

Jumpa Hilang (Wings)

Sejati (Wings)

Talk #3> Invite Amy & Search

Medley:-

Rozana (Search)

Semalam Yang Hangat (Wings)

Gadisku (Search)

Taman Rashidah Utama (Wings)

Meniti Titian Usang (Search)

Misteri Mimpi Syakilla (Wings)

Encore – Every One Out

Guitar Solo – Start With Keyboard – Kid & Joe (Gelap Nan Terang)

Opening Jam Session – Black

Rock N Roll Lu Punya Suka (Search n Wings)

Finale – Pasti (Wings n Search)

Concert End