(ULASAN INI TELAH DISIARKAN DI PORTAL MAJALAH 'ONLINE' NEON BERAPI PADA 9/11/2017)
Pernah seorang kutu bersurah
(aku tak dapat ingat siapakah gerangannya), “Kau tengoklah nanti. Makin nak
dekat dengan pilihanraya, makin kerap ada acara hiburan!” Tak berani aku hendak
bertaklid buta dengan fahaman ini. Tapi melihatkan senarai konsert/acara
hiburan/persembahan muzik sejak dari awal tahun, agak sukar untuk disangkal
teori kekerapan acara hiburan yang berkadaran songsang dengan tempoh masa
pilihanraya ini.
Usai bangkit dari tidur
pasca konsert Mr Big yang diadakan semalamnya, aku bersiap-siap dengan t-shirt
Tolerate No More – FSF mengemudi Myvi-putih-dara-ku dengan tenang menghala ke
Publika, Solaris Dutamas untuk showcase
sempena pelancaran mini album kumpulan Brawk, Never Join The Army yang telahpun
berlegar di pasaran pada suku pertama tahun ini.
Poster showcase BRAWK
Sedikit pengenalan. Brawk
adalah gabungan ‘veteran’ ataupun orang lama dalam arena underground Malaysia di mana line-upnya terdiri dari Asy (The
Splatters), Man (Assault), Roi (Silkhannas) dan Emri (Blind Tribe). Walaupun
dengan gabungan dari pelbagai ‘fahaman’, muzik Brawk tebal dengan nuansa
British 70’s Punk, Rock n Roll dengan riff-riff yang catchy dan sedap untuk berjoget.
Brawk N Roll – Brawk Album
Launching Party diadakan di The Bee, Publika pada 15/10/2017. Showcase mereka telah dibantu oleh band
kawan-kawan untuk memeriahkan lagi majlis. Band pertama yang membuka ‘lantai
tari’ tepat jam 3.45pm adalah One Buck Shot. Ini pengalaman pertama aku
sebenarnya menengok band ni secara langsung. Muzik ketat, vokal yang tak
kelihatan pancit walaupun berbadan besar. Power!
Kumpulan One Buck Shot
Band kedua yang mengambil
alih pentas adalah The Pilgrims. Keadaan di bawah pentas ketika ini sebenarnya
agak cemas pasal Kombatt masih belum sampai lagi. Beliau tersangkut di kedai
beliau di Kompleks Campbell kerana kebetulan berlangsungnya ‘Cassette Store
Day’ pada hari itu. Bobby seperti biasa tenang menampal setlist dan memasang
mikrofon beliau sendiri (band underground
bawa mikrofon sendiri. Power!).
Akhirnya Kombatt sampai setelah kesemua band
member yang lain sudahpun bersedia di atas pentas. Setlist mereka pada hari
ini sudah tentu banyak diambil dari rilisan terbaru mereka, Achtung Riders
seperti Migran, Majlis Tari Menari, Tayar Golek dan Achtung Riders. Namun
mereka tetap tidak lupa membawakan lagu-lagu daripada album terdahulu seperti Churaliya
dan juga lagu keramat mereka, Sua Sue Kemuning/Air Pasang Pagi.
Vocalist The Pilgrims, Bob, dengan gaya seorang rempit sejati! Hahaha
Subculture mengambil alih
pentas sesudah tamatnya slot The Pilgrims. Azreen & the gang memulakan show dengan Direction, lagu dari album
terkini mereka, 365 days of Punk Rock. Fun Friends dan Blue Skirt Baby antara
lagu dari album pertama mereka, Love & Hate yang mereka bawa juga pada
petang itu. Selaku ‘scousers’ sejati, mereka (Azreen sorang saja sebenarnya)
menyanyikan You’ll Never Walk Alone dengan gaya mereka. Fuh! Nasib baik tiada gelas
yang terbang ke pentas!
Subculture in action!
Gajah dan rakan-rakan tampil
mengambil alih. Kelihatan budak-budak kepala botak (skinhead) mula merapat ke
arah pentas. Suspects AKA membuka persembahan dengan We’re Coming Back, satu cover song daripada kumpulan Cock Sparer
berduet dengan Azreen Subculture. Menampilkan Andy Flop Poppy sebagai bassist
undangan, Gajah tenang ‘mengemudi majlis’ dengan lagu-lagu dari album mereka
seperti Oi! Will Survive, Together Forever, Kami Yang Disyaki selain satu lagi cover song dari The Oppresed, Ultra
Violence. Masa ni aku dapat rasakan ‘pesta muda-mudi’ sebegini sudah memasuki
satu fasa baru, fasa keluarga-keluarga. Dengan tenangnya, kelihatan 3-4 orang
kanak-kanak berumur 4-5 tahun seronok berlari-lari di celahan penonton.
Penonton pun semunya kelihatan sopan saja sepanjang masa. Tiada kelihatan pogo
mahupun ‘mosh’ yang ganas macam zaman gig dulu-dulu. Ataupun, mungkinkah kerana
faktor usia?
Suspect AKA bersama Azreen Subculture selaku vox undangan. Kelihatan Andy Flopp Poppy selaku bassist undangan di situ.
Band yang diraikan, Brawk
dijadualkan beraksi selepas waktu Maghrib namun aku terpaksa beransur untuk ke
satu lagi acara muda-mudi. Api Dalam Sekam: 20th Years of
Revolution. Begitulah nama gig yang dalam flyers
tertulis mula pukul 8 malam di Rumah Api (baru). Apa siginifikannya 20 tahun
Revolution ini?
Poster rasmi gig Api Dalam Sekam. Diberi percuma kepada mereka yang membeli tiket masuk.
Pada tahun 1997, satu
rilisan DIY telah menggegarkan arena ‘bawah tanah’ Malaysia. Sebuah kumpulan punk
dari Kuala Pilah, The Bollocks, telah melancarkan demo kedua mereka (EP kalau
ikut bahasa milenium). Rilisan bertajuk Revolution ini bukan sahaja lebih
‘politikal’ berbanding demo pertama mereka, My Friend (1995) yang terkenal
dengan lagu Neo Arqam Punk & Police Federation itu tapi yang lebih
mengejutkan, mereka menjualnya dengan hanya RM3 bagi setiap kaset (takkan
korang tak ingat tulisan Pay No More Than RM3 dekat cover kaset waktu tu?) Ini
secara tidak langsung telah menggerakkan banyak minda bawah sedar pada waktu
itu yang punk bukan semata-mata berkenaan duit. Lebih tepat lagi, meminjam
istilah dari Fahmi FSF dalam tribute beliau kepada kumpulan ini di Facebook
beliau, “from punks to punks, not for the businessman”. Demo ini juga kalaupun
tidak menjadi pencetus, adalah antara yang memberi inspirasi sehingga
berkembangnya scene hardcore punk
pada waktu itu. Siapa sangka, demo yang berharga RM3 ini terjual lebih 2,000
salinan hanya dengan secara DIY saja melalui jualan di gig, melalui
distro-distro DIY dan juga melalui surat (dengan setem guna semula semestinya,
haha!) Aku sendiri pernah jumpa kaset ini di kedai kaset Seksyen 2, Shah Alam
pada tahun 1998 tapi dengan tulisan muka depan yang telah diubah, “Pay No More
Than RM6”. Demo underground pun kena pirate waktu tu weh!
DIY till die!
Rumah Api sekarang sudah
berpindah ke lokasi baru, di tingkat 18 Menara ‘A’ MPAJ di Pandan Indah.
Sayangnya aku tak pernah ke Rumah Api di lokasi lama. Lokasi yang begitu
signifikan sehingga Rumah Api itu sendiri mendapat namanya akibat suasana panas
berbahang tiap kali gig diadakan di situ. Panas macam api! Aku naik ke tingkat
18 kira-kira jam 9.30 malam. Keluar saja dari lif, aku dah terasa feel macam dalam filem-filem Eropah
ketika ingin menggambarkan suasana pesta muzik ‘haram’, jalan yang berbelok,
meja tiket, dinding pemisah antara ‘kaunter tiket’ dengan ruang persembahan dan
juga lampu malap. Aku sampai ketika band Rotgut sedang beraksi. Jeritan growl
dengan beat drum yang ‘laju-na-mati’,
menggambarkan genre muzik yang mereka perjuangkan – punk tingkat tinggi bak
kata seorang punker dari Ulu Tiram. Bergenre dbeat ataupun istilah yang
dikenali, grindcore, Rotgut membuka lantai persembahan pada malam itu. Crowd
berdiri tanda memberi sokongan sedangkan aku terus ke ruangan ‘kantin’ Rumah
Api.
Central Market Coalition 1997!
Sarjan Hassan menjadi band
kedua yang membuat persembahan pada malam itu. Bergenre thrash metal/crossover,
sudah ada cubaan-cubaan untuk mosh di lantai tarian tapi kebanyakan penonton
masih memilih untuk menyimpan tenaga. Nak lepas untuk The Bollocks agaknya. Aku
mula mencari line-up The Bollocks
yang sudahpun hadir. Dengan vinyl 7” rilisan terbaru Revolution di tangan,
seorang demi seorang aku ‘paksa’ turunkan autograf. Thank you Adik, Tom, Kuzai (rare
betul dia pun turun malam tu) dan juga Jun.
The Bollocks bersama vox The Pilgrims dan seorang kenalan
Deepset mula mengambil alih
pentas. Suasana yang sudahpun ‘hangat’ tadi diredakan seketika dengan alunan post rock gaya Deepset. Asshad dan
kawan-kawan kelihatan tenang di atas pentas dengan gear mereka yang aku rasakan
agak ‘heavy’. Manakala view dari
‘kantin’ Rumah Api ini yang menghidangkan pemandangan Pandah Indah di waktu
malam seakan bersetuju dengan irama mendayu post
rock bawaan Deepset pada malam itu. Syahdu dia lain macam!
Deepset sedang mengemudi bunyi-bunyian
FSF kembali menghangatkan
pentas Rumah Api pada malam itu. Diapit 2 amp Marshall full stack serta bass
amp Marshall (juga full stack), tak hairanlah sound yang terhasil sejak Rotgut membuka pentas tadi kedengaran
padu dan sedap, tak bingit. FSF aka Free Spike Free, band punk ‘separa veteran’
dari Sungai Petani ini ternyata menjadi antara yang ditunggu-tunggu pada malam
itu. Teringat aku pengalaman pertama kali mendengar demo mereka pada tahun 2000
di kolej Kempas, UiTM Arau. Sudah tentu track
yang paling diingati adalah Sunshine-Haze-Sunshine, sebuah lagu pasal
pencemaran yang diinspirasi daripada lagu nursery
rhyme You’re My Sunshine. Penonton sudah mula chaos dengan bunyian yang
terhasil daripada gabungan Mat Pitt, Iwan, CikMi & Chot ini. Moshpitt sudah mula kelihatan. Penonton
sudah mula berpogo. Terhuyung-hayang aku ditolak oleh mereka yang asyik dalam moshpitt! 13 lagu yang dipersembahkan
dalam jangka masa 30 minit (2 lagu terakhir mikrofon sudah dirampas penonton.
Total chaos!), dengan stage banter CikMi yang dirindui, ternyata FSF masih kuat
pengaruh mereka dalam scene.
FSF sempat bermesyuarat di atas pentas!
Chaos KP! The Bollocks
menjadi band terakhir selaku ‘pengantin’ yang diraikan pada malam itu. Adik di
posisi bass, Tom menggalas gitar dan Jun di posisi drum, penonton yang masih ‘reserve’
sejak dari tadi sudah mula merapati pentas. Semua rilisan yang terdapat dalam
EP Revolution mereka mainkan. Termasuk juga Neo Arqam Punk, Police Federation,
Malapetaka, My Friend, dan penampilan istimewa Kuzai di posisi drum dalam lagu
‘cult’ mereka, Viva La Punk! Lantai tari dipenuhi ‘rebangka’ (remaja-tua
bangka) ‘Chaos KP’ dengan moshpitt
yang semakin besar. Ternyata waktu yang sudahpun menunjukkan pukul 12.30 malam
masih menarik minat budak-budak punk untuk berpogo. Manakala sebahagian ‘punk pejabat’
pula sudah ada yang beransur-ansur pulang membawa bersama kenangan menyambut
ulang tahun 20 tahun Revolution bersama The Bollocks. Meminjam kata-kata Adik
pada malam itu, “Diam tak diam sudah 20 tahun. So cuba kita tengok 10 tahun
akan datang!” Viva La Punk!
The 'Mighty' Bollocks!
Dengan ikon punk masakini, vocalist Soul Savior dari Temerloh, BangMan!
2 ulasan:
amboi satu hari dua tempat show..
Hahaha. Cubaan nak jadi Lester Bangs.
Catat Ulasan