Selasa, 25 Oktober 2011

Tanpa Perisai Untuk Selama-Lamanya...

Kembali kita kepada perkara asal yang menggembirakan di blog ini, muzik. Yeay!

Semenjak peninggalan blog yang sangat-sangat lama tiada kemaskini ini, beberapa album sempat aku sambar. Ada yang melalui proses pendengaran berulang kali di studio sebelum aku mengambil keputusan untuk membelinya dan ada juga yang melalui proses "download-dulu-dengar-baru-beli". Kedua-dua proses ini ternyata memberikan hasil yang sangat-sangat berbaloi kepada album yang dibeli.


Album ini telah melalui proses pengulangan banyak kali di studio tempat aku melepak dan buat kerja "runcit-runcit". Pertama kali mendengar track "Love Will Set You Free," sudah rasa macam "Wow!". Sound gitar yang garang pada hampir keseluruhan lagu dan juga ballad yang bercampur elemen country ala-ala US Rock ternyata membuka mata hampir semua peminat Whitesnake khususnya dan peminat muzik rock amnya hinggakan banyak komen-komen di internet yang menobatkan album ini sebagai "Best Rock Album Of The Year".

Asal daripada CD yang dibeli oleh kawan melalui Amazon.com (yang kemudiannya aku beli sekeping juga melalui mudah.my), juga disertakan DVD "The Making Of Forevermore". Dengan penceritaan oleh Coverdale, Aldrich dan semua bandmates, nampak yang mereka benar-benar enjoy ketika merakamkan album ini. Studio rakaman berupa sebuah rumah agam (aku lupa lokasinya) dengan kelihatan SSL (Solid State Logic) Board yang terkini, Gibson Les Paul Custom Black Beauty (ada kenai ka gitar ni? hehehe), set drum 'jumbo kit' 24', tak menghairankanlah kenapa sound band ini begitu "besar" kedengaran di dalam album ini.

Memetik kata-kata Coverdale di dalam DVD "The Making" ini, beliau sendiri tidak menetapkan apa-apa peraturan kepada ahli kumpulan yang lain. Mereka bebas untuk buat "project" band atau main gig-gig luar cuma apabila bersama Whitesnake, mereka harus menumpukan kepada band. Patutlah semuanya nampak gembira ketika sesi rakaman album!

Tracklist album:

1. "Steal Your Heart Away"

2. "All Out of Luck"

3. "Love Will Set You Free"

4. "Easier Said Than Done"

5. "Tell Me How"

6. "I Need You (Shine a Light)"

7. "One of These Days"

8. "Love and Treat Me Right"

9. "Dogs in the Street"

10. "Fare Thee Well"

11. "Whipping Boy Blues"

12. "My Evil Ways"

13. "Forevermore"



Whitesnake 2011

(Dari kiri: Doug Aldrich, Michael Devin, David Coverdale, Reb Beach, Brian Tichy)



Satu yang aku belajar melalui pengamatan, kalau nak dengar orkestra dengan pengaruh klasikal, Eropah adalah tempat yang paling sempurna! Begitulah yang dapat disimpulkan melalui rilisan sempena 25 tahun ulangtahun Helloween ini. Perbezaan yang sangat ketara sekiranya kita mendengar album ini dengan album Metallica S&M sekiranya ingin dibuat perbandingan (walaupun San Francisco Orchestra itu dipimpin oleh Michael Kamen).

Paling aku teruja, Prague Symphony Orchestra yang memainkan hampir keseluruhan bahagian klasikal dalam album ini, berjaya mengadunkan elemen klasikal dengan sangat baik ke dalam lagu-lagu metal Helloween. Andi Deris juga berjaya membawakan suara beliau supaya 'kena' dengan lenggok muzik 'gubahan baru' yang digubah sempena album ini. Paling ketara elemen "horns" yang sangat jelas dan sangat menarik dalam gubahan lagu-lagunya. Mengingatkan aku kepada kolaborasi Wings dan Orkestra Simfoni kebangsaan ketika Konsert Opera Hidup tempohari...:)

Lagu yang paling menarik minat aku dalam album ini sudah tentulah The Keepers Trilogy, sebuah medley yang menggabungkan 3 lagu epik Helloween - Halloween, Keeper Of The Seven Keys dan The King Of 1000 Years. I Want Out juga digubah dengan begitu baik dengan elemen koir 'kanak-kanak' pada permulaan lagu.

Memang album ini sudah tidak kedengaran "garang" langsung pada peminat-peminat tepu metal. Tapi sebagai pecinta muzik, sekali-sekala apa salahnya buang "distortion" tu jauh-jauh, relaks di kerusi sandar sambil melayan gabungan 2 genre muzik yang pada zahirnya "bertentangan" ini.

Tracklist:

1. "Dr. Stein"

2. "Future World"

3. "If I Could Fly"

4. "Where the Rain Grows"

5. "The Keeper's Trilogy"

6. "Eagle Fly Free"

7. "Perfect Gentleman"

8. "Forever And One (Neverland)"

9. "I Want Out"

10. "Fallen to Pieces"

11. "A Tale that Wasn't Right"

Helloween 2011

Andi Deris, Michael Weikath, Sascha Gerstner, Markus Grosskopf, Daniel Löble


p/s: Gambar dan tracklist di ambil dari internet. Tak sempat nak shoot gambar dari CD sendiri..:)


4 ulasan:

berteromber berkata...

beliau sendiri tidak menetapkan apa-apa peraturan kepada ahli kumpulan yang lain. Mereka bebas untuk buat "project" band atau main gig-gig luar

Reb Beach main ngan 2 band Winger & Whitesnake...tapi gandingan dia ngan Doug Aldrich memang best...tambah menariknya whitesnake berjaya kembali kepada sound blues rock era awal 80annya...

WanBeruas berkata...

Jom pakat ramai2 tengok PakCik Coverdale ujung bulan nih...

Portdy berkata...

wow terubat rindu aku pada zan ...punya review.

apapun aku perlukan rebiu konsert wings dari ko untuk aku terus gembira. rebiu orang lain tak sama.

deaf-angel berkata...

whitesnake nye show mesti happening nye

BARBARIK PENTAS KERAS – PENUTUP MELAZATKAN UNTUK TAHUN 2022

Ura-ura untuk mengadakan konsert ini sudahpun sampai ke telinga aku sejak sebelum PM DS Ismail Sabri umumkan negara memasuki fasa pra-pand...