Ramadhan kali ini aku rasa ada benda baru yang berputar di media-media arus perdana. Ya, kali ini media mempersembahkan isu makanan halal di hotel-hotel yang menyediakan bufet berbuka puasa. Satu benda yang agak terlambat tapi bak kata orang puteh.."better late than never".

Sebetulnya aku dah pernah berbincang dengan kawan aku tentang isu makanan halal di Malaysia ni 3 tahun lepas. Perbincangan kami bertolak daripada cadangan untuk mengadakan majlis berbuka puasa bersana bekas rakan2 sepersekolahan. Oleh kerana kawan aku ni bekerja di Jab. Agama Islam Negeri **** (JAIN) maka isu status halal di hotel-hotel ditimbulkan oleh beliau.

Aku tiada masalah dengan tanda halal ini tapi aku ada kemushkilan tersendiri. Pertamanya status halal itu sendiri. Seperti yang aku bangkitkan di blog berteromber apa definasi status halal itu sendiri? Adakah makanan yang tidak bercampur / dimasak menggunakan barang2 haram (daging babi, arak, ayam tak disembelih)? Bagaimana pulak dengan status dapur2 restoran yang tak apply sijil halal TAPI memang ternyata semua sumber mereka halal, sebagai contoh restoran makanan arab, restoran melayu, cina muslim, mamak (mamak semestinya muslim, tiada istilah mamak hindu), dan tomyam? Bagaimana pula dengan status halal yang dah "expired", adakah makanan tersebut bertukar menjadi haram? Kerana lawan halal dah tentu haram kan?

Yang aku baca dalam akhbar-akhbar arus perdana satu waktu dulu hanya JAKIM dan JAIN sahaja yang diberi tauliah dan kuasa untuk mengeluarkan sijil halal. Macamana pula dengan rangkaian restoran makanan segera yang "menjamin" status halal produk mereka dengan mengatakan mereka mempunyai panel syariah yang tersendiri? Tak kisah la samada bekas mufti pun yang duduk dalam panel syariah tu tapi adakah mereka diiktiraf oleh pihak berkuasa?

Satu lagi yang aku perhatikan, yang ditekankan oleh pihak berkuasa untuk mendapatkan sijil halal ini adalah dapur tidak bercampur daging halal & haram dan tiada penggunaan perasa yang mengandungi alkohol. Bagaimana dengan status tukang masak? Bukan nak membangkitkan isu agama tapi apa status kita memakan masakan dari bukan orang islam? Adakah agama membenarkan?

Sikit waktu dahulu kecoh serbuan demi serbuan oleh pihak berkuasa ke atas makanan yang diragui status halal. Dalam senarai ini termasuklah kue tiaw, mi kuning, bebola ikan, daging kisar, daging ayam, belacan, kicap dan pelbagai bahan makanan. Persoalan aku adakah isu ini masih dipantau atau sekadar bermusim? Lagi-lagi sekarang ni pihak berkuasa sedang sibuk memantau hotel-hotel yang menyediakan bufet berbuka puasa. Bagaimana pula dengan rakyat biasa yang tak mampu pergi ke hotel dan hanya memasak untuk makan. Adakah bahan masakan mereka terjamin halal?

Yang aku terasa kelakar tentang isu ini, penganut islam di Malaysia dah jadi seperti merantau di Hong Kong atau ke negara-negara bukan islam. Kini kita yang terpaksa memastikan bahawa sesebuah restoran / hotel perlu ada tanda halal baru kita boleh makan tanpa was-was. Sedangkan seperti yang semua sedia maklum, Malaysia ini adalah sebuah negara islam Sudah tentu semua benda di dalam negara ini sepatutnya HALAL kecuali diberitahu (diletakkan tanda HARAM). Sebagai contoh, perlukan kita berasa ragu-ragu untuk masuk makan di restoran di negara-negara arab misalnya? Melalui pembacaan aku, kedai-kedai makan di Australia yang halal memang meletakkan tanda halal di pintu kedai mereka TAPI itu kerana Australia bukan negara islam dan natural mereka yang memang makan benda yang haram bagi umat islam.

Yang terakhir aku nak sentuh ialah berapa ramai la anggota penguatkuasa yang pihak berkuasa kita ada untuk memantau 1Malaysia punya makanan ni? Ke akhirnya jadi macam kes cetak rompak jugak? Cetak rompak kalau operasi bermusim takpe jugak pasal benda tu hanya makanan batin (hahaha) tapi kes barang-barang makan ni kalau buat bermusim..kejap halal kejap haram..macam mana tu?

Kalau dah nama 1Malaysia ni negara islam, rakyat majoriti penganut islam dan ketua negara juga adalah ketua agama islam, kenapa tidak diwajibkan saja SEMUA hotel, restoran, gerai dan semua barang makan mengambil sijil halal? Atau kalau nak mudah, keluarkan satu pekeliling yang mengatakan bahawa SEMUA makanan di dalam 1Malaysia adalah HALAL kecuali yang mempunyai tanda atau label HARAM. Dah tentu senang orang nak pilih bukan?