Sambil-sambil aku menyelongkar ke dalam Facebook kawan-kawan aku (mengular diwaktu kerja..haha) aku ternampak satu status kawan aku "iklan ulangan: mencari calon suami untuk adik saudara. Ciri-ciri..Islamik, berkerjaya tetap, TIDAK MEROKOK, dan mempunyai ciri-ciri lelaki soleh"..lebih kurang ayat tersebut berbunyi.




Ni bukan gambar calon ye..

Serius aku takde masalah dengan ayat tersebut. Cuma apabila komen-komen aku dibalas (aku bertanyakan samada adakah petunjuk atau indikator untuk menentukan bahawa seorang lelaki itu ada ciri-ciri lelaki soleh) dan jawapan yang aku terima."Soleh..guna reasonable man test..yg jaga segala ibadahnya dan boleh bimbing isteri..bukan isteri bimbing dia! Dan dia tak nak yang masuk panggung wayang...lebih-lebih lagi kelab malam!"



Hm..mungkin itu pilihan atau kehendak tuan punya badan tapi..adakah lelaki soleh tak pernah masuk kelab malam & panggung wayang? Maknanya lelaki yang masuk dua tempat ni x berapa nak soleh ke? Menarik jugak label yang diberikan..




Terus aku teringatkan artikel yang aku baca dari blog ini. Tentang perkahwinan campur. Mungkin takde kena mengena tapi ntah la..rasa cam related lak pada aku..
(Gambar diambil dari Google)