Iron Maiden di Kuala Lumpur?


Sekadar menumpang dengar dari cakap-cakap orang, Iron Maiden telah mengeluarkan kenyataan didalam blog mereka yang kali ini mereka mahukan harga tiket-tiket untuk konsert mereka dijual tidak lebih daripada USD 200.00 (kira-kira RM 621.00!).

Soalan umum. Berapakah harga maksima yang korang sanggup untuk bayar sekiranya Iron Maiden datang membuat konsert di Malaysia? Dan adakah korang sanggup untuk menonton konsert mereka walaupun dibuat pada hari bekerja dan bukannya hujung minggu? (mengambil kira pengalaman-pengalaman sebelum ini yang kebanyakkan artis luar negara lebih suka membuat persembahan ketika hari bekerja).

Aku sedang mengusahakan sesuatu. Harap-harap boleh berjaya...


Fiesta Filem Malaysia Di Estet..

Malam minggu yang lalu, bawa awek tengok cerita hantu...hahaha. Macam best pula lagu Senario ni kan? Padahal takde kena mengena langsung dengan tajuk..

Malam semalam (20/10/2010) aku dapat jemputan dari seorang kawan untuk menonton tayangan gala premier filem Estet. Filem yang sudah hampir dua tahun diperam oleh sutradaranya, Mamat Khalid dan diwar-warkan sebagai filem Malaysia. Jadi dengan niat hati yang suci tanpa memikirkan apa yang perlu dipakai, aku terus ke tempat yang dijanjikan iaitu Centre Atrium @ Curve Damansara dari pejabat dengan pakaian kerja..hahaha

Setibanya aku di The Curve, aku jadi kaget. Apsal macam ada keramaian je? Rupanya malam semalam adalah pembukaan kepada Festival Filem Malaysia ke 23 yang membawa tema "Filem Malaysia Ke Persada Dunia"...Tinggi betul cita-cita tu kan? hahaha. 1Malaysia Boleh! . Jadi buat pertama kalinya aku terasa macam dekat Hollywood. mana taknya, aku dikelilingi pelakon-pelakon tersohor tanahair seperti Sam Saheizy, Bront Palare, Norliana Samsudin (Siti Kelembai) dan juga otai Jalan Ampas..S.Kuswadinata & Aziz Satar. Biasa la kalau dah nama majlis perasmian kat 1Malaysia ni mesti ada persembahan kebudayaan dan nyanyi-nyanyi. Aku cuma tumpukan perhatian bila penyanyi favorite aku, Dayang Nurfaizah naik ke pentas sambil menyanyikan lagi "Malam Bulan Dipagar Bintang", satu "cover" yang pada aku cukup cantik dari lagu asal dendangan allahyarham P. Ramlee. Terasa rugi pula tak berkesempatan layan show Dayang ni masa kat Planet Hollywood dulu-dulu..

Tepat jam 9.30pm, seperti yang tertera di jadual aturcara tibalah masa untuk tayangan gala premier ni. Baru aku tau selain Estet, 2 Alam juga ditayangkan khas sempena perasmian FFM kali ni. Tapi 2 Alam tak mau cerita la..hahaha

Buku Untuk Filem: Estet

Secara jujurnya aku dah pun membaca Buku Untuk Filem: Estet yang dikeluarkan oleh Matahari Books milik Amir Muhammad dan ditulis oleh Ajami Hashim. Walaupun telah diberitahu bahawa skrip didalam buku tu adalah draf pertama untuk Estet, tapi serba sedikit aku dah boleh membayangkan apa yang berlaku di sepanjang filem tersebut. Untuk filem Estet ni, kepada sesiapa yang biasa dengan karya-karya arahan Mamat Khalid, aku rasa kalian takkan ada masalah untuk menerima arahan beliau kali ini. Tapi kepada yang tak biasa ataupun tak gemar dengan lawak cara Mamat Khalid, mungkin akan berasa "terganggu" di sepanjang cerita.

Mamat Khalid yang aku kenali semenjak telefilem pukul 2 petang, Md. Nor Khushairi & The Velvet Boys sehinggalah ke Rock dan Zombie Kampung Pisang seorang pengarah yang pada aku lain dari yang lain. Cara penceritaan beliau yang suka cara macam orang biasa-biasa bercerita merupakan kekuatan beliau pada aku. Cuma kadang-kadang lawak beliau lebih-lebih lagi dalam Estet ni nampak macam "terlalu mencuba" untuk buat orang gelak. Tapi boleh difahami kerana awal-awal lagi beliau menekankan yang untuk Estet, beliau cuba menerapkan cara "Kollywood" didalam arahan beliau dan seperti yang kita maklum, filem-filem tamil yang selalu kita tonton (kalau korang tonton la..) memang gunakan pendekatan sebegini la kan.

Geetha sang heroin...

Premis filem ini bergerak atas plot sukan sebenarnya. Menceritakan tentang sebuah perlawanan bolasepak yang akan berlangsung antara estet cinta manis bertemu dengan estet red cobra. Plot cerita bergerak atas platform persiapan menghadapi perlawanan bolasepak ini ditambah dengan sub-plot cinta sikit, muhibbah sikit, satira sikit dan juga sesi "tribute" (penghargaan) kepada beberapa tokoh perfileman di sepanjang filem (sila cari gambar Hassan Mutalib dan nama U-Wei Shaari kalau korang tonton filem ni). Intro lagu pembukaan yang menggunakan dwi-bahasa (melayu dan tamil) adalah tarikan utama kot untuk filem ini (kena pulak Awie yang nyanyi part tamil tu..keh keh keh).

Filem ini didedikasikan untuk 2 nama besar dunia hiburan tanah air seperti yang tertulis di kredit filem. Arwah Rosli Khamis dan Arwah Jalil Ngah. Terbukti yang Mamat Khalid mempunyai hubungan yang agak akrab dengan 2 susuk tersebut walaupun kecenderungan beliau lebih ke arah filem (Loloq pernah berlakon 2-3 telefilem dan filem arahan beliau). Cumanya pada aku, filem ni walaupun terpaksa menunggu hampir 2 tahun sebelum Mamat Khalid bersedia untuk melepaskan kepada umum, masih ada beberapa kekurangan yang aku rasa boleh diperbaiki lagi.

scene video klip "ayuh kawan"

Skrip pada aku masih ada acuan "DBP" lagi. Bukan aku ada masalah dengan DBP tapi untuk lebih dekat dengan masyarakat, sepatutnya gunakan bahasa percakapan seharian. Dialog-dialog antara Farid (hero), Sasi (co-hero) dan juga Geetha(heroin) terasa macam terlalu skema pulak. CGI pun aku rasa masih boleh diperbaiki lagi. Tapi aku paham oleh kerana Mamat Khalid menggunakan modal sendiri untuk membikin filem ni, kekangan bajet adalah masalah besar yang terpaksa beliau hadapi. Lakonan Sofi Jikan pada aku macam biasa, best. Dia ni kalau dapat la watak yang besar, confirm boleh jadi next Salleh Kamil aku rasa. Penampilan istimewa David Arumugam (Alleycats) pula aku rasa memang kena. Dengan karekter beliau yang suka mengomel, banyak sindiran dalam dialog-dialog bersahaja beliau.

Aku tak nak cerita penuh. Korang kena tengok dekat pawagam kalau nak tau jalan cerita penuh. Cuma pada aku, tak rugi la korang menonton Estet ni. Disamping untuk menzahirkan sokongan korang kepada sutradaranya, sekurang-kurangnya korang akan dapat belajar satu benda yang sekarang ni terhegeh-hegeh cuba diterapkan oleh orang politik kita padahal tanpa kita sedari benda tu dah ada dari kita kecil lagi. Benda yang aku maksudkan ialah perpaduan.



p/s: Ok. Aku ada deal dengan brader ni. Kalau korang berminat nak beli dvd Mat Som (uncut version), sila emel/sms/call aku untuk tempahan. Nanti aku akan call beliau untuk amik dvd tersebut. Sapa lambat kena tinggal! hahahaha

Merah Di Atas Hitam: Terbang Mencari Ella!


Agak kelakar maksud terjemahan konsert ni kan? Agaknya pasal ni kot orang Malaysia lebih suka guna bahasa Inggeris dalam perbuatan dan urusan seharian...kan?

Konsert Red On Black: Search & Wings Feat. Ella & Love Beggars telah selamat melabuhkan tirai pada Jumaat lepas (15 Oktober 2010). Konsert hari Jumaat? Ya. Atas strategi untuk memberi peluang dan menarik penonton-penonton dari Kelantan dan Terengganu maka konsert ini dibuat pada hari Jumaat. Adakah strategi ini menjadi? Teruskan membaca...

Aku rasa untuk konsert yang ini, boleh dikatakan dari mula sidang media sehinggalah konsert berakhir aku ada bersama-sama menjadi saksi sebuah perjalanan konsert. Manakan tidak, sampaikan ketika tiket konsert dicetak kod bar pun aku ada menunggu tiket siap..hahahaha. Konon macam orang penting kan? Padahal tak sedar yang sebenarnya "aku hanya serangga"..chewah~!

Pada mulanya aku pun hairan kenapa konsert yang sebegini gah dan besar perlu dibuat tergesa-gesa. Bayangkan dari ketika sidang media memaklumkan tarikh dan venue konsert sehingga ke tarikh konsert berlangsung, hanya berjarak l4 hari! Sedangkan sasaran penjualan tiket adalah sebanyak 12 ribu (kapasiti stadium Darul Makmur pula sekurang-kurangnya 60 ribu). Pihak penganjur seolah-olah tidak mengambil iktibar daripada konsert DT di JB tempohari dimana akibat jarak waktu yang singkat, hanya kira-kira 6 ribu yang memenuhi stadium Larkin (disamping syarat permit yang agak mengarut oleh pihak berkuasa agama).

Aku dan rombongan Sayap-Sayap Wings (S2W) tiba di perkarangan stadium lebih kurang jam 2.30pm setelah menempuh perjalanan selama hampir 4 jam dari KL. Kena pula musim panas dan sebagai bonus, kereta pula tiada aircond menambahkan lagi bonanza konsert kali ini. Setelah barang-barang diturunkan dan lokasi booth dikenalpasti, akhirnya pada pukul 4pm selesai sudah kerja-kerja menyediakan booth S2W.

Suasana ketika petang di perkarangan stadium tidaklah begitu sibuk. Kelihatan beberapa orang mat rock mundar-mandir sambil melihat-lihat gerai-gerai di sekitar stadium. Kedengaran juga DJ THR Gegar, Ismahalil Hamzah yang giat membakar perasaan orang ramai yang hadir dengan seleksi lagu-lagu Search, Wings dan Ella yang dipasang di luar stadium.

Malam menjelang. Seperti dijanjikan sebagai gimik konsert, deretan kereta Ferrari, Porsche, Lamborghini dan BMW M5 mengiringi artis kedalam stadium. Ella memulakan persembahan dengan rangkaian lagu-lagu top beliau. Permata Biru, Kesal, Sembilu, Medley Sepi Sekuntum Mawar Merah dan Pengemis Cinta serta Nuri berkumandang di stadium Darul Makmur. Kemudian giliran brader-brader pula mengambil-alih pentas.

Search dan Wings memulakan persembahan dengan intro Ides of March diikuti dengan Gemuruh. Setlist yang dimainkan kedua-dua kumpulan pada aku lebih kurang serupa seperti di JB tempohari kecuali tiada lagu Gema Di Inderaloka dan Mabuk Seven Seas (hahaha). Mungkin mengambil kira dengan kemunculan Ella dan langkah-langkah untuk menjimatkan masa, maka beberapa lagu terpaksa dibuang.

Sesi duet dimulakan dengan Ella dan Amy mengambilalih pentas. Diiringi oleh Love Beggars dengan kemunculan istimewa Kid, Dua Insan Bercinta bergema di Kuantan. Agak menyedihkan kerana dikhabarkan Ella yang banyak mendominasi nyanyian berbanding Amy yang sekadar selit-selit di sana-sini. Selepas itu giliran Awie dan Joe menggantikan Amy dan Kid dan lagu apa yang dinyanyikan? Sudah tentu Baldu Biru yang dibawakan dengan penuh emosi oleh Awie dan Ella (sampai melutut Awie beb..hahaha). Ella kemudian meninggalkan pentas untuk memberi ruang semual kepada Amy dan Awie berdua untuk sesi medley. Juga setlist yang serupa seperti di JB (malas pula nak tulis..hehehe. Rujuk sini).

Sesi gitar "rentap" meninggalkan hanya Kid dan Joe diatas pentas dengan diiringi oleh Roza sebagai keyboardist. Lagu solo ciptaan Joe yang bernama Gelap Nan Terang (tertulis dikotak DT Live In JB) sekali lagi menampilkan kehebatan dua orang gitar hero Malaysia yang tiada galang ganti. Cumanya sound gitar Kid sedikit tenggelam dan tajam (karekter killers memang macam tu ke?) dan tak salah kalau dikatakan yang sound Les Paul Custom Joe mendominasi bunyi.

Sesi terakhir jamming beramai-ramai diatas pentas dimana 3 drummer, 2 keyboardist, 3 bassist, 5 guitarist dan 3 vocalist beramai-ramai jamming lagu Rock N Roll Lu Punya Suka dan Pasti. Konsert berakhir tepat jam 11.30pm dan bakal memberikan ingatan manis mahupun pahit kepada penonton.


Kesimpulan...

1. Secara keseluruhan konsert pada amnya adalah berjaya walaupun gagal untuk mencapai sasaran 12 ribu penonton. Apa nak diharap dengan 2 minggu punya promosi? Ini bukan konsert Iron Maiden atau AC/DC yang mana hari ni umum jual tiket, lusa dah sold-out.

2. Sound System sedap (tapi bukan sound rock yang keluar malam tu). Tiada delay speaker tapi tak kisah pasal penonton semua tak melepasi garisan tengah padang. Speaker V-Dosc yang tergantung mencukupi untuk menampung penonton yang hadir. Untuk makluman, sound engineer pada malam itu adalah En. Akira Yamauchi...macam kenal kan?

3. Kredit yang terutama kepada Ujang (Exist) selaku drummer jemputan untuk Search menggantikan Yazit. Kalau korang tengok dia perform malam tu, korang takkan percaya yang beliau bermain malam tu tanpa prektis walau sejam pun dengan anggota Search yang lain (gara-gara last minute punya replace). Sepatutnya Lola yang menggantikan Yazit tapi atas sebab-sebab yang tertentu, rezeki berpindah kepada Ujang.

4. Berkenaan harga tiket RM 57.00 aku tak merasakan yang tiket tersebut mahal cuma timing dan waktu yang kurang tepat untuk mengadakan konsert. Cuba bayangkan , rakyat 1Malaysia baru sahaja berhabis duit menyambut raya dan tarikh konsert yang jatuh pada tengah bulan. Sebagai penonton biasa agak struggle juga untuk mengeluarkan RM 57.00 tatkala poket tinggal nyawa-nyawa ikan menunggu gaji bulan 10. Kalau promosi awal (sebelum raya) dijalankan, mungkin akan mengubah sikit keadaan dimana penonton boleh menyimpan sedikit duit untuk menonton konsert dan tidak dihabiskan semuanya untuk Raya...:)

5. Pengalaman pertama aku ke konsert yang pihak penganjur pandai menggunakan psikologi keatas orang ramai yang berada di luar stadium. Bayangkan sepanjang konsert berlangsung, Ismahalil juga tidak berhenti-henti memutarkan lagu-lagu Wings dan Search yang bermakna jangan harap nak dapat dengar free dari luar stadium. Nak dengar, beli tiket dan masuk! Best betul kepala otak Ismahalil...

6. Berkenaan showmanship dorang yang dikatakan "main-main". Aku rasa takdelah sepanjang konsert dorang "main-main" dan sebenarnya "main-main" itu juga adalah sebahagian daripada showmanship dorang (bagi sesiapa yang pernah mengikuti konsert DT sebelum ini pasti akan bersetuju). Ditambah dengan lentuk Ella. Pergh.. Diharapkan penonton yang menonton tak terasa apa-apa kerana harus diingatkan kita hanya akan dapat melihat persembahan sebegini dari mereka-mereka ini sahaja. Hanya ada satu saja Search, Wings dan Ella. Tiada orang lain yang akan mengulang gaya persembahan sebegini. Jadi, hargainya selagi ada. Jangan apabila mereka sudah tidak larat untuk menyanyi ataupun sudah tiada di dunia ini barulah kita mengenang-ngenang benda yang tiada. Kes yang sama pernah terjadi pada P. Ramlee bukan?

Senarai pemuzik..

Ella & The Love Beggars

Ella

Amir (Musical Director) - guitarist

Ujang (JomHeboh) - guitarist

Jimmy (Tempered Mental) - drummer

Fauzie (NRG, ex-Search) - bassist

Lawrence (Carbolic Smokeball) - keyboardist

Search

Amy

Kid - guitarist

Din - guitarist

Nasir - bassistist

Ujang (Exist) - drummer

Wings

Awie

Joe - guitarist

Eddie - bassist

Black - drummer


Pemuzik jemputan

Roza - keyboardist

Ratu + Masalah Berganda..satu permulaan


13 cakera..3 lagu setiap cakera..



rilisan terkini Brian May dan rakan-rakan...




biru di atas merah..



gabungan video cakera digital dan juga cakera padat...

Akan menemui anda tidak lama lagi...xoxo

Sudah Sampai Sini (Edisi Taman Bunyi..)

Format ulasan bergambar...



Balik-balik kerja (half-day) hari ni aku jumpa kotak ni dalam post box.



Bila dibuka (bukan main garang lagi serigala tu..)




Teringat pada majalah Fantasia (majalah grafik pertama malaysia) keluaran Creative Enterprise



Lawa giler lay-out...



Bukan barangan buatan Malaysia (haruskah mencintainya? keh keh keh)


Ulasan penuh bakal menyusul selepas sahaja proses dengar-belek-dengar-tengok-belek-dengar berhenti...hahaha

Rentak Muzik Masa Kini

"Apa yang aku cuba buat sekarang ialah ibarat menghidangkan masak lemak masakan mak kita yang dah memang dari dulu sedap ke dalam pinggan yang baru, dengan hiasan yang baru. Masak lemak tetap rasa yang sama".

Kata-kata diatas dilontarkan oleh kawan aku, seorang komposer dan juga bakal penerbit album yang sedang bertungkus-lumus didalam studio untuk menyiapkan album seorang "lagenda" nyanyian tanahair. kalau aku sebut nama dah tak jadi surprise bukan? hahaha

Panjang lebar apa yang kami bualkan pada suatu pagi yang hening (cewah!) selepas proses memasukkan bv (backing vokal) untuk salah satu lagu "lagenda" tersebut. Kebanyakkannya berkisar mengenai "industri" hiburan tanahair (kalau boleh dipanggil sebagai industri. Kalau ikut kata Fauzie bassist Search era Nurnilam Sari, "scene" pun dah cukup bagus).

Sememangnya banyak yang perlu diperdebat untuk menentukan arah tuju muzik kita. Era penjualan album "ratus-ribu" dah lama berlalu. Kualiti muzik dari luar (barat dan juga indonesia) makin meningkat tapi muzik kita masih di takuk yang sama. Persembahan berbayar cukup sukar untuk mendapat tempat di hati penonton sedangkan di Rio De Janerio, Rolling Stones mengumpulkan hampir 2 juta penonton berbayar untuk menyaksikan mereka bermain pada Rock In Rio 2006.

Di mana salahnya?

Peminat zaman sekarang di era I-Pod dan I-Tunes agak sukar untuk membeli cd yang asli. Ledakan teknologi muat-turun membolehkan peminat hanya membeli lagu yang diminati dan bukannya keseluruhan album. Peminat yang lama masih menyandarkan pada kenangan sedangkan pendengar yang baru dahagakan pembaharuan. Tetapi tanpa kita sedari hakikat yang teramat pahit untuk ditelan bahawa dalam tempoh sepuluh tahun ke belakang (2000 - 2010) tiada satupun lagu atau karya tempatan yang betul-betul boleh menangkap halwa kalbu dan telinga kita (secara kebetulan serangan Dewa, Padi, Gigi dan sebagainya juga menembusi ke arena muzik kita dalam julat masa yang sama).

Ramai yang menganggap bahawa karyawan kita kekurangan idea atau kurang kreatif untuk berkarya. Sebenarnya kalau mereka faham, kreativiti karyawan hanya menyumbang sekitar 30% daripada keseluruhan proses kejayaan sesebuah album. Lagi 70% dikongsi oleh produksi dan juga promosi. Sekarang zaman teknologi dimana lebih ramai orang yang sudah terdedah dengan teknologi dan ramai diantara kita yang dapat membezakan antara produksi yang bagus ataupun tidak untuk sesebuah lagu atau album. Pernah pada satu masa, lagu-lagu yang diputarkan di radio tempatan adalah lagu-lagu yang bahagian drumnya dengan jelas kedengaran bunyi "drum machine" sedangkan pabila kita mendengar lagu dari seberang yang diputarkan, dengan jelas kita mendengar bukan saja bunyi drum, malahan bahagian "strings" juga jelas kedengaran dimainkan oleh orkestra, bukannya menggunakan keyboard.

Seawal kewujudan Napster dunia muzik seluruh dunia sudah merasakan gelombang baru dalam era penjualan muzik. Mereka percaya yang muzik bukan lagi hanya didalam bentuk cd atau kaset tetapi sudah berevolusi dalam bentuk mp3. Tetapi sejauh mana kepekaan dunia hiburan tanahair dengan evolusi ini? Hanya setelah Aizat berjaya mencapai 2 juta muat-turun untuk lagu-lagu beliau barulah promosi muzik kita juga berubah. Dan kejayaan Aizat dengan muat-turun tersebut hanya berlaku pada tahun lepas!

Cerita tentang persembahan langsung artis tempatan yang kurang mendapat tajaan dari syarikat korporat sudah lama digembar-gemburkan. Selepas era "Salem Cool Planet" dan juga "Pesta Kingsway" konsert artis tempat boleh diibaratkan seperti melukut di tepi gantang. Yang boleh dan masih dibanggakan adalah Konsert Ikhlas anjuran R.A.P yang mengumpulkan hampir 100,000 penonton berbayar di Stadium Merdeka. Siri-siri konsert selepas itu gagal untuk mengulangi sejarah Konsert Ikhlas. Memang bergeliga otak Roslan Aziz tapi mana tempatnya dalam industri kita?

Syarikat-syarikat korporat dituduh tidak patriotik apabila tidak mahu menaja konsert artis-artis tempatan. Sedangkan untuk persembahan dari kumpulan yang baru mempunyai sebuah album yang berasal dari German tetapi menggunakan nama Jepun, GLC monopoli talian internet negara dengan senang hati menaja konsert mereka. Tapi adakah boleh disalahkan mereka 100% sedangkan apabila syarikat telco "berbaloi-baloi" yang mengambil inisiatif menaja kumpulan rock lagenda tanahair sehingga sekarang merasa serik untuk menaja akibat "pengurusan kelas pertama" yang diamalkan oleh pengurusan produksi konsert kita? Sedangkan konsert Iron Maiden yang sudah memang terkenal di seantero dunia juga di jual awal tiketnya 3-4 bulan dari tarikh konsert tapi konsert "Kacau-Bilau" kita hanya 2 minggu? Syarikat mana yang nak tanggung rugi brader?

Bersambung selepas Edisi Kuantan (dengan ulasan)...