Gila-Gila Remaja: Remaja Gila Kembali!

Kehangatan Piala Dunia sudah masuk pusingan kedua. Rata-rata blog yang aku singgah kebanyakkannya semua update pasal bola. Tapi aku malas nak update apa-apa pasal Piala Dunia ni. Kalau nak baca cerita pasal Piala Dunia, rasanya boleh buka blog lain kan? Dah la salah satu dari team feveret aku dah terkeluar..(London Calling..huhuhu)

Siapa antara korang yang masih ingat dengan filem Gila-Gila Remaja ni? Aku rasa semua golongan yang lahir sekitar 1970 - 1980 dan mungkin 1990 mesti pernah menonton filem tersebut. Tak kisah la samada menonton di wayang, di kaca tv mahupun melalui vcd atau dvd. Semua golongan aku rasa tak terkecuali..dari mat motor sampai ke brader-brader Assalamualaikum..kan?

Sabtu yang lepas (26/06/2010) Finas sekali lagi menganjurkan Festival Merakyatkan Filem yang bertempat di Panggung Colleseum, Jalan Tunku Abdul Rahman (Jalan TAR). Ini kali ke 2.5 aku menghadirkan diri untuk menonton filem yang diputarkan kembali di panggung nostalgia ini. Kali pertama ialah filem Kembara Seniman Jalanan (setengah pasal aku sampai time filem dah habis dan sesi bergambar bersama artis sedang berlangsung) dan juga Mat Som pada Mac yang lepas. Eh, lupa nak kasi tau yang festival ni berlangsung pada sabtu terakhir setiap bulan dan ianya percuma.

Apa ada pada festival ini? Aku rasa tujuan Finas ialah untuk cuba membudayakan dan seterusnya menggalakkan masyarakat untuk menonton dan menghargai filem tempatan (aku agak la) tapi masyarakat aku rasa sudah terlalu cerdik untuk disogok dengan filem-filem yang skeptikal dan "bodoh" (tapi aku pelik kenapa filem yang dikategorikan sebagai "komedi bodoh" masih mampu mencapai tahap kutipan pecah panggung.)

Aturcara dimulakan dengan "gimik" Finas dimana sekumpulan mat motor (Naza GTR 150S) tiba di depan Colleseum. Setelah mereka parkir motor di atas siar kaki Colleseum, barulah terbongkar yang konvoi tersebut diketuai oleh Faizal Hussein aka Asroy, Faizal Chaal Ahmad aka Kuzi dan Ravi (tak sempat nak tanya nama betul dia). Memang agak nostalgia la tengok dorang datang naik motor. Siap pakai full-face lagi tu..hehehe

Tayangan filem dimulakan tepat jam 12..00 tengahari. Berdasarkan dari intro filem aku rasa ianya ditayang menggunakan DVD pasal ada nama Dragon Jester dipermulaan cerita. Hampir 2 jam 15 minit jugak la tayangan filem ni. Tanpa ada potongan (part gang rape Gagak Hitam semestinya ada) dan juga lagu berhantu nyanyian Kazar & Siti Fairuz "Bunga Cinta" tanpa potongan..apa lagi nak?

Apa yang dapat aku perhatikan dari filem ini, pelakon-pelakonnya dapat kita rasa yang mereka semua memang "berlakon" dalam filem ni. Dengan mimik muka yang bersungguh-sungguh oleh setiap pelakon memang nampak real la. Cuma skrip yang ikut buku teks dan juga sinematografi yang agak lemah (tahun 1986 punya teknologi kan..) yang membuatkan penonton dalam panggung masa ni gelak terbahak-bahak walaupun scene tu tak lawak pun..

Sesi diakhiri dengan bertemu peminat antara pelakon dan penonton. Pelakon yang hadir ialah Asroy, Kuzi, Ravi dan... Farouk! Fuh..sangat-sangat rare bila dapat bertemu Farouk @ Kamaroo Hj. Yusoff si Gagak Hitam..hahaha.

Selepas 2 jam 15 minit menonton filem ni, aku rasa kalaulah filem ni dibuat pada masa sekarang, senang-senang je nak kasi tapau segala cerita-cerita "Menjerit", "Rempit" mahupun "Drift" yang bersepah-sepah sekarang ni...








Tumpang promosi..

Sementara nak tunggu idea baru datang, apa kata korang semua jenguk-jenguk blog kawan aku ni. Memang secara zahir aku yang buat TAPI segala urusniaga korang deal direct la dengan dia ye? (kalau berkenan la)...

Kalau nak deal direct dengan aku, aku mark-up 100%..hahaha

Sila ke sini: http://sawankollektion.blogspot.com

Wreck In Pieces...1895 - 2010


(kredit gambar: phil.my)


Entri aku untuk kali ini terinspirasi daripada gambar-gambar yang aku lihat di dalam fb salah sorang contact aku semalam. Tapi sayangnya pasal aku taip entri ni di opis yang mem"block" hampir kesemua nikmat duniawi berinternet, maka tak dapat aku nak letak link fb tersebut.

"People who forget their history are people with no future"

Quote keramat dari bekas pengurus Liverpool, Rafa Benitez (cerita lain). Quote yang sama jugak yang diucapkan oleh ramai orang-orang terkenal tika aku google di internet (sila google sendiri ya).

Apa nostalgia aku bersama Penjara Pudu? Aku tiada sesiapa dari kalangan ahli keluarga atau kalangan yang aku kenal yang pernah menghuni tempat tersebut. Tapi aku ada nostalgia ketika kecil dimana tiap kali arwah ayahku membawa kami sekeluarga bertandang ke rumah Pak Lang aku yang terletak di kuarters Balai Polis Cheras KL, masa hendak pulang ke rumah mesti kami sekeluarga akan tersangkut di trafic light Jalan Hang Tuah. Dan memang kebiasaan aku akan berkhayal sambil memandang tembok penjara tersebut yang dipenuhi lukisan permandangan (pada masa tu aku terlalu kecil untuk tahu makna "mural" atau "lukisan terpanjang di dunia)

Lagi sekali aku tekankan, aku tiada siapa yang pernah menghuni Penjara Pudu atau pernah kenal dengan sesiapa yang menghuni penjara tersebut (baik atas kuota penjenayah mahupun pekerja) tapi bilamana pengumuman dari kerajaan untuk meruntuhkan penjara tersebut atas alasan pembangunan, hati aku terusik. Tak tahu macamana nak terangkan perasaan tersebut tapi aku memang tak boleh terima alasan "pembangunan" untuk menghalalkan kemusnahan. Lagi pula benda yang mahu dimusnahkan itu telah berusia ratusan tahun.

Memang ada kenyataan dari Timbalan Menteri yang menyatakan bahawa Penjara Pudu kurang nilai sejarah dan kerajaan takkan mewartakan kawasan tersebut sebagai tapak warisan tapi ingin aku sebagai rakyat Malaysia bertanya apa yang YB tahu pasal sejarah? Apa kriteria yang diperlukan untuk menjadikan sesebuah kawasan itu sebagai tapak warisan? Adakah hanya rumah kelahiran Perdana Menteri sahaja yang boleh dipulihara? Macamana aku nak tunjuk dekat bakal anak aku nanti letaknya penjara yang pernah memenjarakan penjenayah paling tersohor negara, Botak Chin?

Kalaulah ada kumpulan muzik di luar sana yang mendapat inspirasi dari kejadian ini sepertimana Roger Waters & Pink Floyd dengan The Wall. BrainJelly mungkin?

Syair Melayu gaya Art Fazil...Satu Ulasan


Setelah melalui kepenatan konsert DT (Darul Takzim?) di stadium Larkin dan tugas-tugas duniawi akhirnya baru datang mood nak update blog balik. Nampaknya penulisan entry lepas mendapat pandangan yang kurang menarik ye? hahaha. Baru berjinak-jinak nak tulis macam awek-awek. Nampaknya terpaksa menjadi abang besar semula..hahaha

Nak tulis pasal konsert DT itu hari rasanya Deaf dan Berteromber dah ulas dalam blog dorang. Lagipun dorang punya ulasan aku rasa lebih tepat pasal dorang tumpu 100% tengok konsert dan duduk berhampiran dengan pentas sedangkan aku banyak mundar-mandir di belakang (booth sayap-sayap wings) sambil bersosial dengan member-member yang jaga booth..hehehe. Cuma aku pelik masih ada lagi manusia yang susah nak guna otak kalau nak buat keputusan. Apa kejadahnya tak boleh gunakan "Double Trouble" sampai terpaksa diganti dengan "DT"? Apa yang ada dalam kepala otak mereka yang memegang kuasa ni? hmm..

Aku terpanggil nak review satu album yang aku baru beli 2 minggu lepas (balik dari konsert DT) setelah terbaca review dalam satu paper melayu ni. Dan aku rasa pembelian cd ni antara pembelian yang berbaloi-baloi pada aku.

Bila kali terakhir korang rasa seronok dan tersenyum sendiri lepas dengar sesebuah cd / kaset untuk kali pertama? Aku tak malu nak mengaku yang aku memang tersenyum sendiri sambil menerawang kembali zaman-zaman kecik dulu. CD yang aku maksudkan ialah Art Fazil - Syair Melayu.


CD ni adalah rilisan terbaru dari Art Fazil. Pada yang kurang kenal beliau ialah seorang penyanyi lagu-lagu "folk" dari Singapura yang sekarang menjadikan London sebagai rumah kedua. Beliau juga adalah bekas anggota kumpulan "Rausyanfikir" yang juga memperjuangkan irama "folk" satu ketika dulu yang top dengan lagu "fikir-fikir" dan "satu suara".


Album beliau ni walaupun bertajuk syair melayu tetapi tidaklah sepenuhnya menggambarkan syair dalam rupa bentuk sebenar. Album ini mengandungi lagu-lagu rakyat yang dinyanyikan semula dan diberi nafas tersendiri oleh Art Fazil. Dari lagu Bangau Oh Bangau sampailah ke Rasa Sayang album ni memang menjentik nostalgia yang tersendiri kepada aku. Satu pertanyaan: Bila kali terakhir korang boleh tengok / dengar kanak-kanak main kejar-kejar atau main enjit semut? Kali terakhir aku rasanya masa aku sekolah rendah kot. Budak-budak sekarang? Aku rasa dorang lagi kenal lagu Mawi dan boleh sing-a-long sekali dari lagu Air Pasang pagi.

Objektif pengeluaran album ni seperti kata Art fazil dalam temubual dengan wartawan adalah untuk memastikan lagu-lagu rakyat ini tidak berkubur disamping membolehkan kanak-kanak zaman sekarang menyanyikan lagu yang sesuai utuk mereka. Tak la nanti kita tengok budak-budak ni asyik nak nyanyi lagu-lagu Misha Omar atau Dia Fadilla padahal baru masuk darjah 2. Memang 100% aku bersetuju dengan beliau.

Susunan lagu dalam album ni banyak menggunakan peralatan muzik tradisional seperti Bedok, Gendang Sunda, Djembe, Rebana, Kompang, Marakas dan sebagainya (kalau tak kenal sila google sendiri ya?). Tak silap aku satu ketika dulu penyanyi Malaysia Zainal Abidin (ex-headwind) pernah juga merakamkan lagu kanak-kanak ni. Tapi aku tak tertangkap dengan irama yang beliau cuba bawakkan kerana muzik semua dimodernkan. Dah tak rasa aura tradisional lagi. Tapi Art Fazil pada aku berjaya mengembalikan mood tradisional kedalam lagu ni dengan cara yang tersendiri. Dah la suara dia pun macam "kena" dengan semua lagu..

Komen kawan aku, Zul Gambus (ahli Dewangga Sakti) Art Fazil berjaya membawa mood tradisional kedalam lagu-lagu beliau ialah kerana beliau pernah merasai kehilangan budaya melayu itu sendiri (masih ingat tragedi Istana Kampung Gelam?) dan beliau terpaksa berjuang untuk memartabatkan budaya melayu beliau dan berjaya! Tersentak juga la aku dengan komen kawan aku ni dan terpikir takkan la artis Malaysia terpaksa mengalami seperti apa yang Art Fazil rasa baru mereka semua terhegeh-hegeh nak angkat balik budaya dan irama tradisional? Memang kita ada Pak Ngah dan barisan anak didik beliau seperti Siti Nurhaliza dan err...siapa lagi ek? tapi aku tak rasa ianya mencukupi. Masih banyak irama melayu yang belum digali dan ditonjolkan lagi. Mungkin ada antara kita yang tak tau apa beza nazam dan berendoi. Apa beza inang dan zapin dan apa pula irama masri dan ghazal. Shah Rukh Khan berlakon kat Melaka dapat Dato' tapi allahyarham Fadzil Ahmad yang memperjuangkan irama ghazal sampai beliau meninggal dunia dapat a.m.n je?


Aku cadangkan korang carik album ni dan dengar sendiri. Mungkin korang akan dapat rasa perasaan apa yang aku rasa (tapi kalau tak dapat aku tak boleh nak kata apa). Dengan packaging yang pada aku menarik (inlay yang dibuat booklet dan dilekat pada casing) serta kata pengantar dari seorang Profesor Budaya Universiti Nanyang, Singapura sudah cukup membuktikan betapa istimewanya album ini. Cuma muka depan yang pada aku macam kulit vcd karaoke artis melayu je yang agak sikit spoil la. Apa-apa pun, korang cuba beli dan try dengar lagu-lagu dalam ni sambil korang bernostalgia zaman korang main enjit-enjit semut bawah pokok rambutan atuk nenek korang dengan sepupu-sepupu dulu.

Track list:

1. Kampung Pasir Berdengung (intro)

2. Bangau Oh Bangau

3. Air Pasang Pagi

4. Ikan Kekek

5. Lagu Tiga Kupang

6.Syair Hang Nadim (lagu baru)

7. Nenek Si Bongkok Tiga

8. Geylang Si Paku Geylang

9. Lompat Si Katak Lompat

10. Injit Injit Semut

11. Rasa Sayang